2016-07-22

Bokbloggsjerka 22-25 juli

jerka11Hade nästan tappat bort att det är fredag nu när man är inne i semesterlunk. En skön fredag har det i alla fall varit även om den bara har försvunnit i ett enda nafs.
Lite bokbloggsjerka hade jag tänkt att jag skulle ta och delta i.

Har du råkat på någon relation (kan vara mellan vän/fiende, kollegor emellan, etc.) i en bok (film eller tv-serie) som du fascineras/förundras lite extra över? 

Jag gillar att läsa om relationer och då framför allt romantiska relationer. Jag tycker om när författaren kan få mig att känna den där förväntan, eller den där tryggheten som en bra relation kan betyda. Men jag gillar också när relationen inte är helt friktionsfri utan jag som läsare får hoppas, längta och vänta på den där lyckan som jag tror och vill ska komma.
Så till några relationer som jag tycker lite extra mycket om. Vi har relationen mellan Jamie och Claire i Outlanderserien. Det har ju på många sätt väldigt speciella förutsättningar, men genom tid och rum så är den ändå viktigt och hållbar.
Sen finns det relationen mellan Harry och Ginny. Den längtar i alla fall jag efter ett bra tag. Det är en sådan där relation mycket bygger på vänskap, men också om tillit och respekt.
Och så finns det den där evinnerliga trekanten (vilket jag i vanliga fall inte gillar alls) som består av Stephanie Plum, Morelli och Ranger i böckerna av Janet Evanovich. Jag ar alltid gillat de relationerna och jag vet egentligen inte varför. Kanske för att det känns som trygghet att läsa om. De har liksom varit mina följeslagare i typ 10 år.
Slutligen finns det också en tv-serie relation som jag alltid har varit väldigt fest vid och det är mellan Both och Brennan i Bones. Det är något lite extra där, kemin är rätt och ändå tar det så vansinnigt lång tid för dem att komma fram till något som jag har vetat sen första säsongen. Konstigt nog har jag kommit av mig i mitt tittande av den serien. Borde jag ta tag i snart igen.

8 kommentarer:

  1. Jag funderade också på Jamie och Clare. Förstår mig inte riktigt på den faktiskt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den men så är jag en obotlig romantiker i vissa lägen.

      Radera
  2. Bones är typ min absoluta favoritserie! :)

    Jag har bara läst första delen i Outlander-serien, men tänker definitivt fortsätta läsningen av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade Bones medans jag tittade på den så jag borde verkligen ta tag i och titta ikapp.

      Radera
  3. det är irriterande när folk inte förstår sitt eget bästa!

    SvaraRadera
  4. Jag håller på att kolla på Bones nu. De är inte tillsammans än och är på säsong 5. Men är så övertygad om att de kommer bli det så småningom! Blir det inte så sedan kommer jag ju nästan bli besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, man bara väntar på att det ska hända....

      Radera