2016-07-02

Bambi av Mons Kallentoft & Markus Lutteman




Det är midsommar och allt är precis så som Zack  vill ha det. Han har nu hållit sig i från drogerna ett halvår och precis förlovat sig med sin flickvän Mera och han mår helt enkelt bättre än vad han har gjort på väldigt, väldigt länge. Friden varar dock inte för evigt. Midsommardagens morgon påträffas ett gäng tonåringar döda ute i Stockholms skärgård. Det är bestialiskt och verkar inte vara bättre än att ungdomarna har gjort detta mot sig själva. Plötsligt börjar mörkret krypa sig närmare igen och special enheten på Stockholmspolisen blir indragna i något väldigt komplicerat.

Kallentoft_Lutteman_Bambi_3D

Oj så bra den här tredje delen i Herkules-serien är. Tror nog faktiskt att det är den bästa hittills. Jag skriver hittills för jag hoppas verkligen på att det kommer flera även om jag trodde att detta var den sista. Jag vet inte riktigt var jag har fått den tanken ifrån.
Men tillbaka till boken. Det här är en deckare helt i min smak. Tempot är högt, spänningen hög, det är bestialiskt och mörkt samtidigt som det känns ganska så trovärdigt. Eller i alla fall så pass trovärdigt så att jag köper det rätt av. Morden i sig är grymma men egentligen blir de bara någon form av bihandling och jag föredrar att följa Zack i hans vedermödor på väg mot sanningen och i kamp med sig själv.
Att jag hade svårt att lägga ifrån mig boken lär väl knappast behöva tilläggas. Den lästes ut i ett litet nafts och det förhöjer känslan av att det var en riktigt bra läsupplevelse. Replikerna är kvicka, det bres inte på med en massa långa och onödiga miljöbeskrivningar utan det är framåt vi ska i historien hela tiden. Sånt gillar jag mycket.
Förmodligen hade jag kunnat skriva hur mycket som helst om den här boken men jag tror att jag ska nöja mig här. Istället uppmanar jag er andra att läsa den. För den är så bra och serien över lag börjar klättra upp till en plats av mina absoluta favoritdeckarserier.

3 anledningar till varför Bambi är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Tempot är helt klart en väldigt stor bidragande faktor till att det blir en så fantastisk läsupplevelse. I alla fall är jag sådan att jag gillar att komma på mig själv med att titta upp från boken och se att jag har suttit försjunken i den i en timme, avverkat 80 sidor och det känns inte som om jag har suttit där så länge och läst.

2. Zack är verkligen en komplex karaktär. Han slåss hela tiden mot onda demoner och ingenting går egentligen helt lätt för honom. Den här boken handlar om droger, samtidigt tycker jag ändå att det är en ljusare Zack vi får möta (i alla fall bitvis) och han känns inte fullt så destruktiv. Trots det är han fortfarande en av de mest mörka karaktärer jag har fått lära känna.

3. Jag gillar författarnas upplägg av historien där jag som läsare ibland får veta mer än vad poliserna får göra. Det är temat rätt igenom och det är mycket det som talar för att det kommer att komma ytterligare en bok till. Jag har fått hintar, och jag har fått ledtrådar. Men jag, precis som Zack vill väldigt gärna veta sanningen.

Bambi får 5/5 i betyg av mig. Kanske årets bästa bok hittills.

Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret.

Tidigare böcker i serien är Zack och Leon.

Boken finns bland annat att köpa hos Adlibris, Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag tror det ska bli tolv böcker. Åtminstone om de ska behandla alla Herkules stordåd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ganska så smart tänkt och det låter ju inte helt fel. Då blir det massor av böcker. Har ärligt talat inte en susning om varför jag fick för mig att denna skulle vara den sista. Är dock glad att det inte är så.

      Radera