2016-07-29

Bokbloggsjerka 29 juli - 1 augusti

jerka11Listtajm i bokbloggsjerkan. Den här veckan bjuder hon på roliga ämnen att skriva om Annika. Eller ämnen och ämnen, man får komma på själv några olika listor man vill bjuda på.

Jag älskar listor och jag skriver flera stycken varje vecka i alla möjliga sammanhang. Och eftersom jag vet att jag långt ifrån är ensam om detta fenomen så tänkte jag att veckans tema för jerkan ska vara just en lista-post.
Svara genom att byta ut [blank] nedan mot det som du håller kärt, eller varför inte något som du verkligen inte klarar av. Endast fantasin sätter gränser…
Topp [blank] [blank]

Topp 5 serier som jag måste ta tag i och se klart:
1. Game of Thrones
2. Bones
3. Call the Midwifes
4. Downton Abbey
5. Once upon a time

Topp 5 böcker jag väldigt gärna skulle vilja köpa:
1. Störst av allt av Malin Persson Giolito
2. Harry Potter and the cursed child av J.K Rowling
3. Du, bara av Anna Ahlund
4. Vågspel av Ann Rosman
5. Onda flickor av Alex Marwood

Topp 6 böcker jag ser fram emot i höstens utgivning:
1. Björnstaden av Fredrik Backman
2. Förlorat ansikte av Anna Karolina
3. Half bad: Häxornas krig av Sally Green
4. Karriär i ondska av Robert Galbraith
5. Olympens blod av Rick Riordan
6. Uppstigandets brunn av Brandon Sanderson

Topp 5 författare jag äger flest böcker av:
1. J.K Rowling
2. Agatha Christie
3. David Baldacci
4. Janet Evanovich
5.  Rick Riordan

Topp 5 böcker (redan utgivna) jag väldigt gärna vill läsa helst i går:
1. Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones
2. The Land of Stories: Beyond the Kingdoms av Chris Colfer
3. Harry Potter and the Philiosofer Stone (illustrerade utgåvan) av J.K Rowling
4. En vis mans fruktan av Patrick Rothfuss
5. Sanningen om Alice av Kathrine Webb

Topp 5 bästa böckerna hittills i år:
1. Granne med döden av Alex Marwood
2. Kraften av Siri Pettersen
3. Bambi av Mons Kallentoft & Markus Lutteman
4. En hemlig plats av Tana French
5. En förlorad värld a Evelyn Waugh

Tror att jag nöjer mig där. Hade förmodligen kunnat komma på massor med fler listor att skriva. Men, men.... Kan meddela att ingen av listorna står i direkt inbördes ordning och så är det ganska förvånande att på listan med bästa böckerna för i år är 3 av 5 deckare. Vad hände där???? Men är för tillfället inne i en stor deckarperiod så det kan ju spegla tyckandet och tänkandet.

15 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det kanske det är. Har inte ens tänkt så långt.

      Radera
  2. Just det, Anna Karolinas bok glömde jag, men jag har ju faktiskt inte läst andra delen än... Bones håller jag faktiskt på med just nu, elfte säsongen är det väl som går på TV nu. Spelar in den och tittar sedan i lite snabbare takt än ett avsnitt i veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ärligt talat inte en susning om vilken säsong av Bones jag är på men skulle tippa sju eller åtta så jag har definitivt lite att ta igen där. Anna Karolina har blivit lite av en svensk favoritförfattare för jag tycker hon skriver lite annorlunda. Annorlunda är många gånger bra...

      Radera
  3. Här tar jag och lägger Anna Karolina på minnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag du ska göra för det är väldigt bra författare tycker jag.

      Radera
  4. Här tar jag och lägger Anna Karolina på minnet!

    SvaraRadera
  5. Roliga listor :-)
    Anna Karolina vill jag gärna läsa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska försöka läsa något av Anna Karolina.

      Radera
  6. Katherine Webb är jag nyfiken på. En förlorad värld gillade jag både som bok och film.
    Call the midwife och Downton Abbey tycker jag väldigt mycket om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare läst en bok av Kathrine Webb och den tyckte jag väldigt mycket om så anledningen till att jag inte riktigt kommit igång med den här är ett mysterium. En förlorad värld skulle jag vilja se som film för boken blev jag väldigt positivt överraskad av.

      Radera
  7. Svar
    1. Jag har bara läst Barfotadrottningen men den älskade jag. Måste ta tag i fortsättningen snart.

      Radera
  8. Svar
    1. Agatha Christie är min favorit. Så mysig tycker jag definitivt att hon är.

      Radera