2016-07-19

Poppy Pym och Faraos förbannelse av Laura Wood



Poppy Pym är föräldralös och har därför uppfostrats på en cirkus. Men nu när hon är elva år så har stunden kommit för henne att börja skolan. "Hemundervisningen" duger inte riktigt till längre. Skolan hon ska börja på är ett internat som heter St Smithens. Trots att Poppy inte riktigt vet hur man ska skaffa sig vänner så går det ändå ganska lätt att bli bästa vän med skolans smartaste tjej och skolans kanske töntigaste kille. Och efter det börjar äventyret. För under ett par veckor ska skolan vara värd åt en egyptisk utställning. Det verkar dock inte bättre än att någon verkar vara efter ett av föremålen i utställningen, dessutom ett föremål som sägs ha en förbannelse över sig.

28941482

Mina förväntningar över den här boken var ganska så höga när jag fick hem den. Den ska vara vinnare över något barnpris, den hade en väldigt intressant titel och ett grymt snyggt omslag. Tyvärr räcker inte allt det här till för att uppväga det torftiga, härmande innehållet. Först trodde jag vi skulle få möta en ny form av Pippi Långstrump, en flicka med två flätor som inte riktigt vet om samhället sociala normer eftersom hon är uppväxt under något udda förhållanden. Men så rätt så snabbt när Poppy kommer till skolan så blir det istället en lite annorlunda version av Harry Potter. De två udda vännerna, den snälla och förstående rektor, de fyra elevhemmen, ärkefienden, och kemiläraren som inte verkar gilla Poppy och som då genast får skulden till allt som går snett. Det enda som saknas är magin, istället får vi cirkuskonster. Scen på scen på scen finns det likheter i och tyvärr tycker jag inte att det är snyggt gjort.
Visst har boken sina roliga poäng då och då. Jag tycker till exempel inte direkt illa om Poppy som karaktär utan det är allt runt omkring henne som fördärvar intrycket. Jag tycker också mycket om hennes galna cirkusfamilj och att boken har fullt med trevliga inläggningar och illustrationer. Det höjer upp läsupplevelsen något.

Poppy Pym får 3-/5 i betyg av mig. Det är en väldigt svag 3:a och mest för illustrationer och att det är ett högt tempo rätt genom boken.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar