2016-07-01

Bokbloggsjerka 1-4 juli

jerka11Så var det redan juli tydligen. Halva året har gått. Det inleder vi med att skriva jerka tillsammans med Annika. Den här veckan har vi Sherlock Holmes på tapeten och det kan ju kanske vara ett intressant ämne.

Det är min relation till  skapelse. Vilken är din? Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra.

Jag svarar ungefär som Annika, att jag egentligen inte har någon relation alls till de skrivna orden om Sherlock. Har inte läst någonting av Sir Arthur Conan Doyle, men jag har i alla fall en bok stående här hemma i bokhyllan. Däremot har jag sett ganska så mycket i filmväg, jag har sett halva serien Sherlock som jag tycker väldigt mycket om men som jag aldrig blir färdig att titta vidare på. Jag har också sett halvknäppa referenser till personen i form av till exempel Jackie Chans Shanghai Knight. Men allra bäst tycker jag nog faktiskt om Basil Mus. Det är en av mina absolut favoriter i Disneys stora sortiment. Den lilla musen som ska var en version av Sherlock och hans ärkefiende råttan (som vill vara en mus) Rottingham. Underbart!
Någon gång tänker jag mig dock att jag ska ta och läsa något av Conan Doyle. Så ni som faktiskt har läst får väldigt gärna komma med förslag.

23 kommentarer:

  1. Haha, har aldrig tänkt på/fattat att den där musen är en Sherlock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är han. Han bor till och med på samma adress som den riktige varianten och man kan se en skymt av Sherlock själv när de är och hämtar en hund.

      Radera
  2. Haha, har aldrig tänkt på/fattat att den där musen är en Sherlock!

    SvaraRadera
  3. inte visste jag att Basil Mus är Sherlock! kul upplysning!

    SvaraRadera
  4. Basil Mus har jag inte sett men det skulle nog vara kul att se den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättemysig så det tycker jag att du ska göra.

      Radera
  5. Roligt med någon annan som också tog upp Basil Mus! :D
    Jag har nog aldrig tyckt att Moriarty lyckats vara lika obehaglig som jag tyckte att Rottigan var när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att Rottigan är otrevligare.

      Radera
  6. Basil Mus? Den har jag nog faktiskt missat. Det måste ju åtgärdas.

    SvaraRadera
  7. Basil Mus har jag helt missat. Det får jag ta och ändra på!

    SvaraRadera
  8. Basil Mus. Undrar om vi såg den när barnen var små... Måste kollas upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättegullig och väl värd att tittas på om och om igen.

      Radera
  9. Åh, Basil Mus! Hade alldeles glömt bort honom. Gillade också Basil Mus!

    SvaraRadera
  10. Åh, Basil Mus! Hade alldeles glömt bort honom. Gillade också Basil Mus!

    SvaraRadera
  11. Basil Mus har jag inte hört talas om tidigare! Får nog ta och kolla upp det!

    SvaraRadera
  12. Åh Basil Mus ju! Hur kunde jag glömma den versionen. Var ju faktiskt mitt första möte med Sherlock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen mitt första möte också. Jag tycker så väldigt mycket om den lilla smarta musen.

      Radera