2016-09-12

Tematrio - bokhandel/bibliotek/böcker

Jag höll nästan på att glömma att det är måndag och därför också tematrio dags med Lyran. Idag är tanken att vi ska berätta om böcker som på något sätt ha med böcker att göra. Inte helt lätt.
Berätta om tre bra fiktiva texter som handlar om läsning, böcker, bibliotek, bokhandeln o s v!

1. Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin är en bok som handlar om en man som driver en bokhandel. En dag så finns det en lite flicka inne i bokhandeln, en flicka som han inte alls har någon relation till men som har ett brev - eller liknande - hos sig där han ombeds ta hand om henne. Bokhandlen är av stor betydelse i boken, men det har också relationer, och det är en helt fantastiskt vacker bok.

2. Fallet med de försvunna böckerna med Ian Sansom handlar om mannen som har fått en tjänst på Nordirland där ha ska driva ett bibliotek. Men det vill sig inte bättre än att alla böckerna på något mystiskt sätt är försvunna. En rolig bok som jag läste för ungefär 5 år sedan och som jag definitivt tycker är värd att nämna här.

3. Okej, nu blir det kanske lite långsökt, men jag kommer inte på någon annan. Det är i alla fall många timmar som spenderas på biblioteket på Hogwart - framför allt om man som jag har Hermioneglasögonen på sig. Och befinner hon sig inte på biblioteket så har hon i alla fall minst en bok i närheten av sig. Helt enkelt "my kind of girl".

4 kommentarer:

  1. Bra tips!
    Även "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" av Katarina Bivald och "Brev till en bokhandel" av Helene Hanff. Bra böcker båda två!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsarna i Broken Wheel har jag hör mycket gott om så snart borde jag kanske plocka upp den. Den andra boken har jag dock aldrig hört talas om.

      Radera
  2. Svar
    1. Då har du några bra läsningar framför dig.

      Radera