2016-09-01

Nordiska gudar av Johan Egerkrans



Mytologi har alltid varit ett ämne som intresserat mig. Jag kanske skulle vilja säga att jag har slukat allt jag har hittat på ämnet, men jag har absolut läst en del och då framför allt när det gäller romersk, grekiskt och egyptisk mytologi. Samtidigt inser jag att jag är väldigt begränsad i mitt kunnande om min egen mytologi så därför passade det ju alldeles utmärkt att den mycket efterlängtade boken Nordiska gudar av Johan Egerkrans släpptes nu i sommar.

Bildresultat för nordiska gudar johan egerkrans

Det är svårt att recensera en sådan här bok tycker jag. För den befinner sig någon stan i gråzonen mellan att vara en faktabok och fiktion. Förmodligen är det i alla fall det som jag tycker är så fascinerande med mytologi. För människorna som levde då så var detta fakta och blodigaste allvar, för oss är det hittepå och sagor. Oavsett så är detta en fantastiskt vacker och välgjord bok. Illustrationerna är något utöver det vanliga (precis som i Nordiska väsen). Berättelserna om de olika gudarna är underhållande och det märks att ett gediget faktaletande och research ligger bakom texterna. Tyvärr tycker jag att faktan ibland upprepas och det stör mig lite ibland. Framför allt om man som jag läste boken i en enda sittning. Använder man den som ett uppslagsverk så kanske det inte upplevs på samma sätt.
Men bäst är i alla fall illustrationerna och det faktum att boken får mig att vilja läsa mer om vår nordiska mytologi. Däremot är det en aning tveksamt om jag skulle få för mig att läsa Snorres edda däremot är jag tveksam till. Men böcker som gör saga av sagorna - det vill jag ha massor av. Så tipsa mig gärna.

Några illustrationer som jag hittat på genom att googla, då jag inte haft möjlighet att fota själv:

Bildresultat för nordiska gudar johan egerkrans
Bildresultat för nordiska gudar johan egerkrans

Nordiska gudar får 4+/5 i betyg av mig. 

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Har du läst Hjältar och monster på himlavalvet av Maj Samzelius? Helt fantastiskt bra om stjärnbilder och grekiska gudasagor. De är precis lika bra nu när jag läsernyutgåvorna som vuxen som när jag läste dem som barn. Rekommenderas!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad spännande. Jag tror inte att jag har läst dessa så de behöver absolut kollas in. Älskar sådana böcker. Tack så jättemycket för tipset.

      Radera