2016-09-22

Veckans bokblogsfråga: Vecka 38

Veckans bokbloggsfragaVad läser jag egentligen och varför... Det är ungefär så man skulle kunna sammanfatta veckans boksbloggsfråga hos Barnboksbloggen.

Vad föredrar du - att välja sådana böcker som du vet att du kommer att tycka om eller att läsa varierat för att utmanas i din läsning? Föredrar du alltså att läsa en genre du är van vid eller väljer du hellre nya genrer? Gillar du att prova böcker från för dig nya världsdelar eller böcker som handlar om för dig nya ämnen, eller föredrar du det hemtama som du vet är säkra kort?

På det stora skulle jag vilja säga att jag oftast håller mig till ganska så säkra kort. Är väl lite feg så. Samtidigt tycker jag själv att jag är vansinnigt tråkig och vill verkligen försöka bredda min läsning. Jag vet med mig att de gånger jag brukar gå lite utanför min egen comfort zone så brukar det många gånger bli väldigt bra. Jag brukar lära mig något nytt, uppleva nytt eller bara få en bra lässtund. Tro mig inte fel nu för jag läser väldigt många, väldigt bra böcker och det beror på att jag vet vad jag gillar. Samtidigt blir jag sällan överraskad och ofta är det ju de läsupplevelserna som blir något alldeles extra.

2 kommentarer:

  1. Jag försöver läsa varierat, men i perioder föredrar jag t.ex. deckare eller andra typer av böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag blandar ganska bra bland genre, men jag är sämre på att gå utanför det amerikanska, engelska och svenska författarskapet. Läser till exempel också väldigt mycket "populärkultur" och missar därför de lite mindre kände, men kanske så bra författarna.

      Radera