2016-09-15

Stängd kista av Sophie Hannah



Kommissarie Catchpool har blivit inbjuden att spendera helgen på godset Lillieoak, där den berömda barnboksförfattarinnan lady Playford och hennes familj. Till sin förvåning upptäcker han också att även Hercule Poirot också har blivit inbjuden och förvåningen är stor.
Under middagen den först kvällen gör Lady Playford en oväntat tillkännagivelse. Hon berättar att hon har ändrat sitt testamente, gjort sina barn arvlösa och ger istället allt till sin döende sekreterare mr Scotcher. Ett par timmar senare är någon död och alla i hushållet är givetvis misstänkta.

Stängd kista (Inbunden)

Som ni märker av beskrivningen är boken typisk Agatha Christie. Hur ett begränsat antal karaktärer befinner sig på en sluten plats, ett mord begås och Poirot ska ordna upp det. Tankegångarna är invecklade precis som det ska vara. Som vanligt berättas inte heller berättelsen av Poirot utan istället är det Catchpool som vi lär känna, hans tankebanor vi får följa och hans syn på mysteriet. Och Catchpool är mig veteligen Hannahs egna karaktär som vi första gången fick möta i Monogrammordet. Så på något sätt, trots alla likheter gör hon ändå berättelsen till sin egen, Hannah, utan att ta bort det man faktiskt valde att plocka upp boken för.
Jag gillar den här boken. Jag gillar att den ger mig Christie-vibbar men att den ändå är något eget. Den är otroligt välskriven och genomtänkt och det märks att författaren lägger stort ansvar sitt skrivande när hon har axlat en av litteraturhistoriens mest kända detektiver.

3 anledningar till varför Stängd kista är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Helt enkelt för att det är en väldigt välskriven historia.

2. Jag tycker om att Catchpool till viss del är skeptisk till Poirot. Absolut inte hans kunskaper och förmåga att lösa brott, men till det faktum hur man som polis blir bedömd för att jobba tillsammans med den store detektiven.

3. Jag personligen älskar de miljöer denna bok är förlagd i. De där godsen, hur man klär upp sig till middag, konsten att konversera. Allt det där tilltalar mig väldigt mycket att läsa om. Blanda sen in en del sköna karaktärer, som är både har vassa tungor, eller varför inte de som helt ärligt är ganska så dumma så blir det helt enkelt bra.

Stängd kista får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar