2016-08-20

Kungar & Drottningar av Jerker Hultén

Obs! Kan möjligtvis innehålla spoiler från tidigare delar i serien Drakhjärta & Hamnskiftare.



Albin och Vera har äntligen fått tag på motgiftet som ska få deras föräldrar att vakna till. Men äventyret är inte slut med det. Den mörka magikern Molgor bygger en arme och han har trots allt fått tag på den magiska staven som ska kunna hjälpa honom. Han har redan tagit över södern och i norr pågår ett krig mot Västra Frostmyr. Nu är Albins och Veras uppgift att försöka varna och samla ihop så många länder som möjligt. Dels för ett krig som närmar sig och dels för att skydda världens fria riken. Men det är inte helt lätt. Somliga vill lyssna, andra inte. 

Kungar & Drottningar (Inbunden)

Jag gillar den här tredje delen i serien väldigt mycket. Fortfarande tycker jag det är en ganska så söt berättelse men samtidigt växer den, blir otäckare, mer fartfylld och absolut mer spännande. Från början var helt klart min favorit Vera eftersom hon kunde samtala och använda sig av de olika drakarnas krafter. Jag gillar henne fortfarande väldigt mycket men Albin växer mer och mer. Det hade helt klart varit ganska praktiskt att vara en hamnskiftare precis som honom. Att kunna ta vilken djurskepnad man ville. Mycket praktiskt när krig närmar sig.
Det här är helt klart en väldigt bra bok för alla åldrar och jag önskar att jag hade fått den i mina händer när jag var yngre. Den står också för väldigt sunda värderingar och är bra att läsa om man vill ha sina genusglasögon på sig. Här spelar kön absolut noll roll. Alla är precis lika starka, viktiga och kloka. Det är uppfriskande att läsa om och absolut en av anledningarna till att jag gillar boken/böckerna så väldigt mycket. Författaren har tänkt till när han har skrivit!

3 anledningar till varför Kungar & Drottningar är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Mig, magiska väsen, spännande miljöer och ett krig mellan ont och gott. Vad mer behöver en bra fantasy. Javisst - några skräckinjagande men ändå snälla drakar.

2. Det här med att vara en hamnskiftare intresserar mig mer och mer. Kanske behöver jag läsa lite fler böcker med en hamnskiftare i huvudrollen. Det bästa med Albin är dock att han verkligen kan förvandla sig till alla djur och alla djur har sin roll att fylla. Ibland kan det till exempel fungera utmärkt att vara en mygga.

3. Genusmedvetenheten i boken lyfter den lite extra.

Kungar & Drottningar får 4/5 i betyg av mig.

Tack Idus förlag och författaren för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar