2016-08-02

Världens ände av Ali Lewis



Danny är 13 år. Han försöker att bli vuxen men det är inte helt lätt framför allt när man inte riktigt förstår allting som händer runt omkring en. Hans syster Sissy som är 14 år är gravid. Hans äldre bror Johnny skulle ha varit 15 om han inte råkat ut för en fasansfull olycka och dött. Tack vare allt detta så finns det liksom inte så mycket tid över från föräldrarnas sida för Danny. Samtidigt närmar sig den årliga indrivningen av boskap på ranchen där han bor. Det är det roligaste som händer på hela året enligt Danny och i år ska han väl äntligen få sova ute med männen för att få uppleva det på riktigt. Det är dessutom den sista indrivningen han ska få vara med om för sen ska han få börja på internatskola i Alice Springs. Och för att krydda till vardagen ytterligare så är det den värsta torkan på väldigt, väldigt länge.

Världens ände

Det var på bokmässan 2014 jag fick den här boken i mina händer och fick äran att träffa författaren. Lovorden om boken var många och den fick visst något fint barnbokspris också. Så jag vart definitivt sugen på boken. Och sen blev den stående oläst i bokhyllan.
Men nu har jag i alla fall läst den och det har varit en något annorlunda läsupplevelse på det mest positiva sättet. Den utspelar sig i modern tid ändå känns det som om jag flyttats tillbaka åtminstone 100 år tillbaka i tiden - eller i alla fall till en annan planet. Det enda moderna som jag kan koppla till min realitet är väl förmodligen vattenkokare och bilar.
Kanske är det just detta som läsning handlar om. Jag får resa till ett land som i min sinnesvärld är civiliserat i-land men där kontrasterna vad det verkar är enorma. De förutfattade meningarna mellan vita och aboriginer är bara en av de saker som får mig att höja på ögonbrynen. Visst ser vi rasism och kulturkrockar i Sverige och jag läser ofta om det i annan samtida litteratur. Men relationen verkar snarare vara som den mellan svart och vita i södern under tidigt 1900-tal. Du verkade inte ens bjuda in dem i huset och de fick inte sova på samma lägerplats.
Sen har vi det här med torkan och tillgången till vatten. För mig är det helt naturligt att bara sätta på en vattenkran och så ska det finnas vatten. Det ska inte finnas en chans att det tar slut och att hela verkligheten är baserad på att det ska komma regn.
Sen är det alla känslor som den här boken svämmar över av. Känslor och absolut förståelsen för dem när man som Danny inte har någon att prata med dem om. Att försöka växa upp, att anse sig själv som vuxen medans allt runt omkring en bara är en enda röra och på tok för svårt för att både ta och in förstå. Allt detta i en kombination gör boken så väldigt, väldigt läsvärd och jag kommer ut från den som en lite annorlunda person. Om inte annat för att jag under läsningens gång har lärt mig massor och jag har fått bredda min horisont lite. Och nu kan jag verkligen säga att jag har fått uppleva ett nytt land, en ny resa. Men som parentes kan tilläggas att jag fortfarande aldrig någonsin kommer vilja åka till det landet. Det finns fortfarande för mycket ormar där.

3 anledningar till varför Världens ände är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Just av den enkla anledningen att jag har fått lära mig så mycket nytt. För det första så hade jag inte en aning om att det fanns kameler i vilt tillstånd i Australien. What liksom??? Det är sådana där små detaljer som gör läsning rolig och intressant.

2. Danny känns verkligen levande. Han är inte bara en pojke som är gjord av några bokstäver på ett papper. Jag lider med honom i hans försök att växa upp och bli stor. Hans värld är mycket mindre än den jag till exempel är uppvuxen i. Hans kunskaper om öknen, om boskapsskötsel och indrivning är betydligt mycket större än vad min någonsin kommer att bli, trots detta är det så mycket som han inte alls vet så mycket om. Det finns heller ingen runt omkring honom som kan förklara. Hans föräldrar vill inte prata om döden, och det där med att bli morbror vi 13 års ålder går inte att förstå. För fortfarande är han bara ett barn.

3. Lizzie är karaktären som kommer in utifrån, precis som jag som är läsare. Hon är engelska som kommer för att jobba på ranchen med hushållssysslor och det är lite som att slänga in mig i den där smeten. Hon behövs verkligen för historien för hon är den där vuxna som faktiskt både vågar lyssna och framför allt ifrågasätta. Därför gillar jag henne väldigt mycket.

Världens ände får 4+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar