2015-02-01

Cinder av Marissa Meyer



Någon gång i framtiden i ett Hong Kong som är den asiatiska kontinentens huvudstad möter vi Cinder. Hon är den föräldralösa flickan som tvingas jobba som mekaniker åt sin styvmor. Nu råkar det ju dock vara så att Cinder är väldigt duktig på den där med mekanik, till och med Hong Kongs bästa mekaniker så en dag kommer det en ung man till hennes lilla bås och ber henne kolla över en robbot. Mannen är prins Kai, den berömda prinsen i sagan.
Samtidigt har Hong Kong drabbats av en pestepedemi som drabbar alla, hög som låg och är otroligt smittsam. En dag drabbas Cinders goda styvsyster av sjukdomen. Detta tas inte väl emot av styvmodern och hon överlämnar Cinder till forskningsenheten för att hon ska kunnas testas och se om de kan hitta något botemedel mot epedemin. Glömde jag nämna att Cinder är en cyborg, delar människar och delar robbot, och som sådan har man inte alls lika stor rätt i samhället.


Jag vet att det här låter som en väldigt krånglig beskrivning av boken. Men jag har försökt så länge utan att lyckas få ner något vettigt så det får helt enkelt bli så här. Egentligen är det enda man behöver vet att detta är en retelling av Askungen i ett futuristiskt samhälle, där hon har blivit en cyborg. Alla andra element finns med där, den onda styvmodern, prinsen, balen och slottet. Till och med den gode fen på sitt sätt.
Som sagonörd passar det här mig utmärkt även om jag inte är så där värst mycket för sci-fi böcker i vanliga fall. Jag gillar natur, skog, material som är gjort av trä och kanske har en något medeltida anknytning (därav fantasy) så all metall och alla svävande föremål är inte helt och hållet min grej. Men det funkar ändå. Jag gillar berättelsen och jag är definitivt nyfiken på att veta hur det ska sluta för Cinder.

3 anledningar till varför Cinder är värd att krypa upp i fåtöljen med;

1. Hallå, det är en saga, även om den är i något ny tappning. Jag älskar sagor och mycket mer behövs egentligen inte tilläggas.

2. Jag gillar att boken är skriven ur flera olika perspektiv. Ibland kan jag ha lite svårt med det men här fungerar det alldeles utmärkt. Faktum är att jag nog egentligen är mer glad för prins Kais partier.

3. Kul att läsa om något annat område än bara Europa och USA även om det kanske inte lyser igenom jättemycket i berättelsen.

Cinder får 4-/5 i betyg av mig.

Fortsättningen på serien är Scarlet, Cress och (någon gång snart) Winter.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte att Cinder var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var absolut positivt överraskad och vill definitivt läsa fortsättningen.

      Radera
  2. Den här är jag nyfiken på, det enda som tar emot är att det är sci-fi som inte riktigt är min "cup-of-tea".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med sci-fi är inte riktigt min grej heller och det är väl egentligen det som gör att boken inte är en fullpoängare. Konceptet på boken i övrigt är riktigt bra.

      Radera