2015-02-09

Half bad: Ondskans son är så av Sally Green



Nathan är inte som andra häxor. Han växer upp i de vita häxornas värld, tillsammans med sin mormor och halvsyskon. Men som sagt, han är inte som andra häxor och i de vita häxornas värd är han utstött. Hans far är nämligen en svart häxa, den ondaste av de onda.
De vita häxorna kommer hela tiden på massa restriktioner för halvhäxorna (eller Nathan eftersom han är den ende) och han har inget lätt liv. 
Han är övertygad om att kanske kan allt bli bättre om han får träffa sin far. Kanske kan han då också få svar på om han egentligen är ond eller god - eller lite av båda. Hans jakt och flykt från de vita häxorna tar helt enkelt sin början.


Det här är en bok som en dag trillade ner i min brevlåda i pappersformat. Jag hade då hör talas om den på lite olika youtube-kanaler och den hade fått väldigt fina recensioner. Men ärligt talat vet jag inte om jag vart så där värst nyfiken egentligen. Tills den där högen med papper låg framför mig på köksbordet. Eftersom jag var i en liten lässvacka just då så resonerade min hjärna att jag kunde ju lika gärna testa denna när den ändå låg där. Två dagar senare var den utläst och jag kan meddela att det gick alldeles utmärk att läsa på papper. Sidorna bara flög förbi och jag älskade de.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag älskar dn, men förmodligen är det en kombination av det här med utanförskap, orättvisorna, magin, och komplexiteten av vad som verkligen är gott och ont.
Tyvärr är det nu ganska länge sedan jag läste boken så jag har lite svårt att göra en helt nyanserad recension, men jag hoppas i alla fall att andemeningen gått fram. Jag älskar boken och ser verkligen fram emot del två som snart kommer på engelska. Den lär då köpas in (förmodligen tillsammans med första boken) och läsas ganska omgående. För det här är så bra.

3 anledningar till varför Half bad är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Magisystemet gillar jag. Det här att varje vit häxa har en speciell förmåga och att den inte visar sig förrns ens 16 (?) födelsedag och då först om man får tre gåvor av en släkting.

2. Jag gillar när man (i brist på bättre ord) laborerar med vad som verkligen är gott och ont. Är de vita häxorna verkligen god när de utsätter Nathan för både tortyr och fångenskap. Vilka medel helgar ändamålet.

3. Jag gillar Nathans halvbror, som jag inte för allt i världen kan komma på namnet på för tillfället. Där har vi ett exempel på godhet egentligen och jag gillar att det får skina igenom sådana karaktärer. Det förhöjer definitivt min läsupplevelse.

Half bad: Ondskans son får 5/5 i betyg av mig.

Bok två i serien heter Half Wild. Det finns också en novell som utspelar sig innan första boken som heter Half Lies.

Tack Semic förlag för boken.

2 kommentarer:

  1. Låter som nånting som kanske skulle fungera för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt positivt överraskad och när det är så blir ju en bok nästan ännu bättre.

      Radera