2015-02-17

Top Ten Tuesday


Veckans tisdagslista hos The Broke and The Bookish handlar om de där bokrelaterade problemen som finns, för ja visst finns dem. Tänkte att jag skulle försöka mig på en lista.

1. Precis som förmodligen alla andra som läser den här listan har jag ett stort problem med mitt högra pekfinger. Det är alldeles för snabbt på att klicka så hjärnan och plånboken hinner sällan med i svängarna när det ska köpas böcker. Kanske skulle man flytta på musen till vänsterhanden - för den är absolut inte lika snabb på att beställa hem böcker.

2. Jag har tyvärr en för liten brevlåda. Tänk vad smidigt och vad mycket lästid jag hade sparat om de paket som höger pekfinger är skyldig till hade hamnat direkt i brevlådan istället för att jag hade behövt gå och hämta ut alla paket på närmaste utlämningsställe.

3. Jag har alldeles för få plastbackar. Det är nämligen så att för ett tag sedan så fick jag ett ryck och rensade ur mina bokhyllor. Visst låter det väl jättebra. Nu har jag faktiskt massor (nåja allt är relativt) av plats i hyllorna för nyiköp. Men var hamnade de utrensade böckerna undrar nog ni nu. Jo så värst utrensade är de kanske inte när de numera har sin nya boplats i högar på golvet och på stolar i samma rum som de bodde i tidigare. De har bara fått en något mindre angenäm plats och därav för lite plastbackar. Jag kan ju inte bara bära upp böckerna på vår fuktiga och dragiga vind utan att skydda böckerna på bästa sätt. 

4. Inga pengar till plastbackar - köper böcker istället.....

5. På tal om alla tomma hyllcentrimetrar i bokhyllorna. Jag har stora problem med hur jag ska sortera böckerna. Snyggast är om alla böcker hade varit lika höga, samma format och så vidare. Då hade jag lätt kunnat sortera utifrån författarnas namn. Men det blir inte fullt så snyggt när jag har vissa böcker inbundna och vissa i pocket av samma författare. Ja ni förstår problemet va.... Det bär emot att sära på samma författare, och framför allt när vi kommer till serier.

6. På tal om serier, det blir så fruktansvärt jobbigt när en författare inte kan skriva klart alla delarna i en serie på en gång. Varför ska man behöva gå och vänta i flera år på att läsa färdigt. Dessutom har man ju glömt vad första delen handlar om när man har kommit till del 47. Då måste man ju läsa om...

7. Ett stort bokligt problem är ju helt klart att man har för lite lästid. Varför kunde man helt enkelt inte få vinna x antal miljarder kronor så att man istället för att jobba kunde få ägna sin tid till att läsa. Hade jag vunnit de pengarna hade jag definitivt skaffat mig en hushållerska som städade, tvättade, diskade och lagade mat. För ärligt talat - hur mycket underbar tid hade inte alla dessa tråkiga sysselsättningar omvandlats till. Dessutom ger de en ju dåligt samvete så att man inte riktigt får till den där rätta läsron som är så otroligt viktig.

8. Varför är böcker så billigt men samtidigt så dyrt. Vi har ständigt diskussionen (jag gnäller) hemma hos oss om varför maken alltid måste köpa/önska sig så dyra grejer. Jag tycker det är onödigt att köpa saker till datorn för flera tusen, eller spara pengar till en fyrhjuling som ändå bara kommer samla damm i garaget. Men ibland får man nog ta och bli lite själkritiskt. Okej, böckerna är mycket mycket billigare än till exempel ett grafikkort, men ska vi slå ut det på ett år spenderar jag betydligt mycket mer pengar på böcker. Böcker som jag (läs pekfingret) absolut behöver när de köps in men som ärligt talat samlar ganska mycket damm de också, fast i bokhyllan. Sen är de ju vackra att se på. Så egentligen är det inget problem. 

9. Bloggen är ett problem. Och underbar!!! Men faktiskt så är den också där och snor en massa lästid (detta inlägget har till exempel snott 30 minuter av mitt läsliv). Det är dock inte bara tid den snor för i och med att man inte bara ska skriva egna inlägg så kan det ju vara ganska trevligt att ibland läsa vad alla andra skriver också. Och det är då man kommer till bloggens största problem. I alla fall jag har fått upp ögonen för så mycket spännande litteratur som genast måste införskaffas. Det blir helt enkelt en ond cirkel. Mindre tid till att läsa, mer att läsa, mer damm på bokhyllorna, fler diskussioner med maken om att han inte får köpa vad han vill osv, osv, osv.

10. Nämnde jag att jag köper för mycket böcker.

8 kommentarer:

  1. Det där med för liten brevlåda känner jag till. Jag har bara ett litet brevinkast så jag får hämta i stort sett alla paket på posten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt. Jag har ju i och för sig turen att jag oftast kan hämta böckerna på väg hem från jobbet. Utlämningsstället och jobbet är typ grannar. Men ändå lite drygt.

      Radera
  2. Jag har skrattat mig igenom dina punkter. Igenkänningen är stor när det gäller en hel del inklusive att man tycker att makens prylar är onödigt dyra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...
      Det är konstigt hur man prioriterar... :)

      Radera
  3. Nickar instämmande! Så rätt du har i alla punkter! =)

    SvaraRadera
  4. Haha, instämmer i det mesta. Även min postlåda är för liten... ;) Här kan du läsa min senaste uppdatering om Hyllvärmarna: https://johannasdeckarhorna.wordpress.com/2015/02/19/hyllvarmare-2015-uppdatering/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där brevlådan alltså... :)
      Ska kolla in din uppdatering.

      Radera