2015-02-10

Tematrio: Historiska romaner

Jag känner att det nu var ett litet tag sedan jag var med i Lyrans tematrio men veckans tema passar mig utmärkt så tänker definitivt delta.

Berätta om tre bra historiska romaner eller filmer!

1. En av förra årets allra bästa läsupplevelser är Barfotadrottningen av Ildeofonso Falcones. Den berör zigenarnas förtryck i Spanien på 1700-talet. Riktigt bra och riktigt gripande. En bok som jag trots sin storlek inte ville skulle ta slut.

2.Wolf Hall av Hilary Mantel tog evinnerligt lång tid att läsa men det var den värd. Mycket bra berättat om Henrik VIII och hans hov med Cormwell i spetsen. Måste ta tag och läsa klart andra delen.

3. Vill man ha lite mera action i sina historiska romaner så tycker i alla fall jag att man ska vända sig till Conn Iggulden och med fördel hans serie om Djingis Khan. Riktigt bra böcker tycker jag.

12 kommentarer:

  1. Tack för bra tips! Historiska romaner läser jag för lite av känner jag när jag läser din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid gillat historiska romaner, enda sedan mamma läste Kulla Gulla för mig (förmodligen tidigare). Så jag hade några att välja mellan.

      Radera
  2. Jag gillar alla Falcones böcker. Wolf Hall väntar bokhyllan, har bara inte hunnit ta itu med den ännu. Håller med om Iggulden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Katedralen vid havet av Falcones här hemma och jag känner att den borde jag ta tag i någon gång senare i år.

      Radera
  3. Falcones böcker verkar intressanta liksom Igguldens. Wolf Hall var väldigt bra, tyckte jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera både Falcones och Iggulden. Jag ska snart ta tag i och läsa Igguldens senaste serie och har höga förhoppningar på den.

      Radera
  4. Jag som just valde bort Falcones bok från bokrean, tänkte att den inte var något att ha... Kanske skulle köpt den ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt något att ha. Däremot är den enorm så man borde definitivt gilla tegelstenar.

      Radera
  5. Falcones bok vill jag gärna läsa, läste hans första och gillade mycket. Jag håller just nu på med Mantels andra bok, mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mantels andra bok har jag håll på med sedan i somras. Det borde verkligen vara lämpligt att läsa ut den snart.

      Radera
  6. Skall som nästa bok jag läser ta mig an sista boken om Djingis Khan. Superintressant serie. Vill även läsa de andra två som du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen gillat serien om Sjingis Khan. Levandegjord historia som det känns som man lär sig lite om dessutom.

      Radera