2015-02-24

Om min fantasy: Tisdagsutmaningen

Words to live by! As J.M. Barrie Wrote "Fairies have to be one thing or the other, because being so small they unfortunately have room for one feeling only at a time. They are, however, allowed to change, only it must be a complete change.”

Ikväll tänker jag faktiskt för första gången hoppa på och delta i Kulturkollos Tisdagsutmaning. Det känns självklart eftersom det handlar om en av mina absoluta favoritgenre - fantasy! Jag lär följa slaviskt vad som skrivs där denna veckan och jag känner redan att suget efter en riktigt fet fantasybok är väldigt stort. Längtar så efter Det sista imperiet av Brandon Sanderson.

Hur som helst. Till utmaningen!!!

Vilken fiktiv plats skulle du besöka om du bara kunde?

Det finns absolut ett enkelt svar på den här frågan och ni kan väl aldrig gissa att svaret är Hogwarts. Men jag tänkte faktiskt gå lite längre i mitt svar och beskriva min absoluta favorittyp av fantasyvärld. Inte helt lätt, men helt klart värt ett försök.
Den perfekta fantasyvärlden för mig är förmodligen en djup skog. Jag älskar skog och mark och när dessa beskrivs på ett bra sätt så kan jag verkligen leva mig in i den. Tänk er alvskogen Elesmera i böckerna om Eragon av Christopher Paolini, eller varför inte Lothlorien i Sagan om ringen eller... jag ni fattar kanske poängen. Men för att göra det hela ännu bättre så gillar jag kontrasten när vi ena stunden befinner oss i de djupa, mörka, underbara skogarna - tills vi kommer till myllret på bakgatorna i städerna. En undangömd värdshuslokal där det kanske inte alltid är rent och snyggt men där man alltid kan räkna med att det händer något. Sen gillar jag ruiner av gamla städer. Där man kan höra historiens vingslag. Och så gillar jag.... Ja, listan kan göras lång. Men en bra grundsten är när det blir en medeltida känsla över historien. Då är jag oftast fast.
Fast mest vill jag nog i alla fall åka till Hogwarts.

Waterfall Castle in Poland. This looks like something out of a fairy tale! Want to visit here!


Om du fick välja en av alla dessa magiska varelser som ditt eget husdjur - vilket skulle du ta? Och varför?

För mig blir svaret alltid drakar. Jag älskar drakar. Det räcker med att ordet drakar står med i någon form av beskrivning så är jag genast intresserad. Drakar är mäktiga, kloka, skräckinjagande. De kan flyga och spruta eld men samtidigt är drakar i min värld förtroendeingivande på något sätt. Har man en gång vunnit en drakes förtroende så har man en "vän" för livet. Okej vi räknar inte in Smaug i mina favoritdrakar, utan har snarare en måttstock i Eragon igen.

I'd buy a little baby dragon just for you ❤️

Hitta på en egen trollformel! Hur låter den? Vad tänker du använda den till?

Oj vad svårt. Så långt har jag aldrig tänkt. Visst vill jag kunna trolla men jag tänker mig mer någon form av sinnestillstånd där du använder dig av grundelementen och böjer dem efter din vilja. Men jag ska definitivt komma på något.....

Volvus micropus...  - lätt översatt - förflytta mig till (...valfri plats...)

Cosmos "The Hands of God" Bad News for Atheists: Scientists Say Universe Shouldn’t Exist if Big Bang Is True.

6 kommentarer:

  1. Precis så där känner jag för fantasymiljöer också, det du skriver om kontraster, skogar, värdshus och gamla ruiner. Exakt så! Jag vill liksom kliva in överallt där...
    Och vilken vansinnigt söt lite drake. Vill ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Vad roligt. Fantasy är helt enkelt fantastiskt och jag önskar jag läste ännu mer än vad jag tyvärr gör. Ibland borde man prioritera.

      Radera
  2. Låter som du skulle uppskatta Marcus Olaussons serie Serahema Saporium. Två böcker utgivna än så länge, men 4 till klara som väntar på att släppas. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så spännande. Då ska jag definitivt kolla in dessa.

      Radera
  3. Volvus micropus Hogwarts? ;)

    SvaraRadera