2015-02-27

Bokbloggsjerka 27 februari - 2 mars

jerka11Sovmorgonsfredag och ändå sitter jag uppe framför datorn. Men vad gör man inte när det är dags för jerka hos Annika (och när räkningarna måste betalas).

Har du läst en bokserie som du slutat tycka om under resans gång och varför?

Oj detta har hänt oräkneliga gånger och ofta är det de serier som håller på i oändlighet, där man bara matas med nya böcker hela tiden. Det kan helt enkelt bli för mycket av det goda och ibland känns det som om författaren mot slutet bara skriver halvkassa böcker helt enkelt för att få sälja. Själva poängen med att skriva böckerna känns meningslös ( i alla fall i mina ögon ). Det finns tyvärr en hel del sådana exempel inom fantasyenren. Serien Sanningens Svärd av Terry Goodkind är ett sådant exempel. Första böckerna tyckte jag var lysande bra och jag slukade dem. Men någon gång när man besegrat världens ondaste skurk gång nummer två ( alltså 2 olika världens ondaste skurk ) så tycker jag det blir lite tjatigt. Hade faktiskt till och med nöjt mig om författaren hade fixat till ett snyggt slut efter bad-guy nummer 1. Kan väl avsluta med att säga att jag tror att det finns 23 böcker på svenska, jag slutade någon stans runt 13-14 och jag känner inte att jag har behov av att veta hur det slutade.

Jag nöjer mig med att svara på denna frågan idag. Krävs nog lite för mycket tankeverksamhet tidigt på morgonen om jag ska komma på ett riktigt bra slut. Det finns ju så många.

28 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja visst gör det. Men det känns ganska meningslöst att fortsätta dem fall man inte gillar.

      Radera
  2. Jag har inte läst något alls av Terry Goodkind, men jag har funderingar på det. Då kanske jag ska hålla mig undan Sanningens svärd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättebra de första ca 10 böckerna så de kan jag rekommendera. Men sen tycker i alla fall jag det blir för mycket. Men jag har hört folk som gillar den även vidare.

      Radera
  3. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men med så mange i en serie er det jo stor sannsynlighet for at kvaliteten blir dårligere etter hvert. Bra at det finns flere enn meg som våkner tidlig når man egentilig kan ha sovemorgen. Jaja, bedre tid til blogging ;)

    SvaraRadera
  4. Serier i all ära, men jag är en mästare på att tröttna. Gillar hellre trilogier. Sedan är det dags för författarna att byta karaktärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med dig. När serier håller på för länge så blir det jobbigt. Men jag har också väldigt svårt med tre böcker ibland. Jag kan inte maratonläsa en serie utan måste pausa emellan och då glömmer jag lätt karaktärer och handling. Men jag fortsätter ändå att läsa dem.

      Radera
  5. Det finns egentligen bara en serie som jag orkar med hur många delar det än blir och och som jag fortfarande bara älskar och det är Mårtensons Homandeckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det inte är många serier man verkligen orkar med för många böcker av. Mitt undantag är Janet Evanovich böcker om Stephanie Plum. Hon är uppe i över 20 böcker och jag känner fortfarande att jag måste läsa hennes nya.

      Radera
  6. Det är en serie jag inte läst och nog inte kommer ge mig på heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den som sagt väldigt mycket från början men när det maler på i evighet så tappar man lite tjusningen från tidigare böcker.

      Radera
  7. Ibland fortsätter jag läsa av bara farten, fast jag egentligen inte tänkt fortsätta. Ganska dumt egentligen... ;)

    SvaraRadera
  8. Haha vilket bra svar. Ja visst räcker det med en världens ondaste skurk, även när det gäller fantasy :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan liksom inte vara ondare än ondast - möjligtvis då med undantag i den här serien.

      Radera
  9. Har inte hört talas om den serien. Men börjar man upprepa samma handling om och om igen så förstår jag att det blir tråkigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då har man i alla fall tappat mig på vägen.

      Radera
  10. Denna har jag också börjat på, läst ca 4 stycken men när jag insåg omfattningen av hela serien så lade jag den på hyllan. Hade jag tokälskat de fyra första och inte bara gillat dom lite sådär halvdant så hade jag kanske fortsatt. Men som det var nu så orkade jag inte läsa alla dessa böcker när jag inte ens gillade de fyra första sådär jättemycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade de första men som sagt det gick utför...

      Radera
  11. Jag har börjat läsa en del fantasyserier, och inte kommit längre än del 1. Men jag har ännu inte fattat det aktiva beslutet "inte fler delar"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det aktiva beslutet är det inte ofta man kommer till. Snarare går man länge och velar och sen helt plötsligt har man helt enkelt slutat läsa.

      Radera
  12. I långa serier så blir det nog tyvärr ibland så att de bara skriver för att få sälja och aldrig avslutar den. Långa serier kräver en hel del tålamod. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför vill man inte som författare utveckla sig själv. För det måste det ju faktiskt handla om i förlängningen. Trevlig helg till dig också.

      Radera
  13. Jag kan hålla med dig om att det kändes lite överdrivet med två stycken stora skurkar... Men så upplevde jag senare att det är mer Richards magi tillsammans med Kahlan som är "skurken".

    Jag har inte läst klart serien, men tyckte den var superbra när jag läst den, och nu försöker jag få tag i bok 16 så jag har serien komplett och kan läsa ut den! ^^ (vill helst undvika att låna på bibblan när det bara saknas en bok nu...)

    Just Sanningens Svärd utläser jag en hel del filosofi, och inte bara bad guys. Sen andra stora skurken tycker jag har en bra förklaring så det inte blir jobbigt. Det är dock dumt hur den svenska översättningen är uppdelad i så många böcker, eftersom orginalet inte är SÅ många böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det väldigt länge sedan jag läste böckerna men jag kan absolut inte komma ihåg att jag analyserade böckerna på det sätt som du har gjort. Förmodligen gjorde jag ingen analys av dem alls, men det visar i alla fall hur olika man läser. Däremot håller jag verkligen med dig och undrar varför man har gjort så med den svenska översättningen. Det är ju inte klokt.

      Radera