2015-02-13

Beautiful Creatrues bok 4: Den sista prövningena av Gacia & Stohl

Varning! Innehåller spoilers från tidigare delar.



Ethan hoppade från vattentornet och nu befinner hans sig på en plats där han och Lena är åtskilda från varandra. Däremot stöter han på andra gamla bekantskaper, människor eller spöken, som kanske kan hjälpa honom att återvända till Lena. För det är allt han verkligen vill göra.




Äntligen tog jag tag i mig själv och läste klart denna sista delen i Beautiful Creatures serien. Jag har gillat tidigare delar och jag blev inte besviken på den här heller även om jag kände att jag hade glömt ganska mycket detaljer av tidigare delar.
Det är alltid svårt att skriva en recension på en sista del i en serie. Man kommer spoila, känns oundvikligt. Sen är det så svårt att skriva en rättvis recension på enbart sista boken. Det blir gärna på serien som helhet. Men det får väl helt enkelt bli så.
Boken/serien är i mina ögon väldigt lättläst. Sidorna flyger förbi och jag trivs med karaktärerna, språket och givetvis med handlingen också. Jag kan väl egentligen inte påstå att jag har sett något stor karaktärsutveckling hos Ethan och Lena men det gör mig inte så mycket. För först och främst gillar jag nog magin (som vanligt - jag vill ha egen magi). Jag kan i den här boken tycka att Ethan egentligen är lite gnällig. Han gjorde valet i bok tre att offra sig själv, men i bok fyra gnäller han över det och ångrar sig. Fast jag bortser från detta och ser allt det andra positiva istället. Jag gillar Linc väldigt mycket, han som är Ethans bästa kompis och som jag vet det har skrivits en spin off serie kring. Sen gillar jag Maccon, Lenas morbror.

3 anledningar till varför Den sista prövningen är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag gillar tanken på parallella världar och framför allt tycker jag att det är snyggt gjort. Scenerna på kyrkogården är väldigt bra påhittade i min mening.

2. För att det är lättsam underhållande läsning. Många gånger är det precis vad som behövs och då är den här boken/serien perfekt. Du kan inte riktigt vänta dig högkvalitativ läsning, men underhållning är det definitivt.

3. Lite magi sådär i veckorna är aldrig fel när det kommer till mig.

Den sista prövningen får 3+/5 i betyg av mig.

Övriga böcker i serien heter: Mörka drömmar livsfarlig kärlek, Svåra val & Det hösta priset.

2 kommentarer:

  1. Jag har varit lite nyfiken på den här serien men tänkte ändå hoppa över den. Men nu får jag nog ta mig en funderare till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat serien i stort. Sen kanske det inte är världens mest välskrivna serie, men den är helt klart underhållande och en handling som passar mig.

      Radera