2015-02-15

En smakebit på søndag: Sätt mig i brand


Denna söndagen kom alldeles för fort trots att det känns som om jag varit ledig massor. Även denna söndagen kommer jag spendera med att göra ungefär ingenting förutom att läsa. Möjligtvis bloggar jag lite och jag ska ut och går en rund någon gång under dagen. I övrigt kommer Sätt mig i brand av Tahereh Magi få vara mitt sällskap. Och ur den boken kommer också veckans smakbit. Sätt mig i brand är tredje och avslutande delen i Shatter me serien.

Smakbiten är tagen från sida 69.

"Jo", säger han. "Precis så enkelt är det. Allt annat är bara ett skämt för dem. Texterna, konstföremålen, språken. De vill bara skrämma människor, kuva dem och ta ifrån dem deras individualitet, fösa ihop alla i en enda mentalitet som bara tjänar deras egna syften. Det är därför de kan och vill slå ner alla motståndsrörelser - ett faktum dina vänner inte hade riktigt klart för sig. Och nu", säger han, ar de straffats för sin okunnighet."
Han stannar stridsvagnen.
Stänger av motorn.
Låser upp dörren.
Och jag är fortfarande inte redo för det här.

Fler smakbitar kan ni hitta på hos den norska bloggen Flukten fra virkeligheten.

40 kommentarer:

  1. Denna serie är jag väldigt sugen att läsa, men det har inte blivit av än. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyckt jättemycket om tidigare delar och har faktiskt ingen aning om varför jag inte läst denna än. Men nu är jag igång.

      Radera
  2. Har hört mycket om de här böckerna, men jag tror inte de är något för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra böcker, framför allt älskar jag språket som är speciellt.

      Radera
  3. Bra smakebit. Tror ikke dette er bøker for meg, men fint med gode smakebiter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kändes som en bra smakbit, utan att den förklarade för mycket av handlingen. Alltid svårt med en tredje bok i en serie.
      Trevlig söndag! :)

      Radera
  4. Ååååh den är såå bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med så här långt. Den vrider liksom om lite inne i hjärteroten.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Har varit sugen på att läsa denna serie ett tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt fantastisk. Har hunnit med att läsa 200 sidor nu bara på förmiddagen och hade det inte varit för att vi ska iväg en runda snart hade jag läst ut den med en gång. Helt underbar...

      Radera
  6. Takk for smakebiten og ha en riktig fin søndag! :-)

    SvaraRadera
  7. En serie jag får kolla upp :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste du göra. Jag älskar den och sista boken nu är något utöver det vanliga.

      Radera
  8. Jag har avverkat dagens promenad och kan med gott samvete sitta i favoritfåtöljen i många timmar :). Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt för dig. Jag tänkte ta min tills kvällen när det är mörkt ute. Föredrar att gå i mörker.

      Radera
  9. låter intressant och kusligt! tack för makbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt, riktigt bra är det. Bästa boken hittills i år.

      Radera
  10. Ännu en serie jag inte läst. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker i alla fall jag att du har missat något för den är ruskigt bra.

      Radera
  11. Jag läste första boken och tyckte tyvärr inte om den:(. Hade hoppas på att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om redan första boken, men efter det har serien växt. Tredje delen var fantastisk.

      Radera
  12. Detta är en serie som jag funderat på att läsa. Tack för smakbiten och ha en fortsatt bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska fundera lite till och sen slå slag i saken för det är en riktigt bra serie. Trevlig söndag till dig också :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten! Har sett en del om den här serien på olika bloggar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska populär och av en anledning, för den är en riktigt bra ungdomsdystopi. Jag som inte ens gillar dystopier i vanliga fall älskar denna.

      Radera
  14. Skriver upp serien på listan. Tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul. Jag hoppas verkligen du kommer gilla den om du någon gång börjar läsa den.

      Radera
  15. En helt okänd serie för mig. Tack för smakebiten! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag du fick upp ögonen lite för den för den är riktigt bra.

      Radera