2015-02-10

The Last Olympian av Rick Riordan



Det börjar dra ihop sig för Percy Jackson och hans vänner på Camp Halfblood. Dagen närmar sig för Percys födelsedag, dagen då han ska göra ett val som kan förändra Olympens framtid för alltid enligt profetian. Samtidigt är förberedelserna inför kriget mot titanerna i full gång. Gudarna har lämnat Olympen för att slåss mot Tyfon och Percy och hans vänner har lämnats kvar för att försvara Manhattan mot Kronos.



Det här är verkligen en värdig avslutning på serien. Helt klart den bok jag gillar allra bäst. Den innehåller alla de moment jag gillat från tidigare böcker, med den ironiska humorn, anspelningarna på den grekiska mytologin och historien samtidigt som i den här boken händer det verkligen grejer. Vi får vara med om en rafflande avslutning, ett spännande kring (om krig nu kan vara spännande). Jag gillar också att det helt plötsligt börjar bli lite mörkare, som det så ofta blir med krig.

3 anledningar till varför The Last Olympian är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag älskar Riordans humor. Det krävs egentligen inte så mycket mer än lite ironi och sarkasm för att få mig fast. Blanda sen in mytologi i det hela och lite kick-as, klantiga hjältar så kan det inte annat än bli bra.

2. Mytologielementen är det som gör alla böckerna och även denna. Mytologi är ett av mina stora intressen här i livet och när jag kan få lära mig lite om olika mytologiska varelse och personer när jag läser en bok så blir det helt enkelt bra.

3. Slutet på boken kan jag av förklarliga själ inte skriva så mycket om men jag tycker väldig mycket om det. Allt blir rätt och jag ser fram att läsa Riordans spin-off serie.

The Last Olympian får 5-/5 i betyg av mig.

Övriga böcker i serien är The Lightning Thief, The Sea of Monsters, The Titan's Curse och The Battle of the Labyrinth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar