2015-04-15

Mios Blues av Kristina Ohlsson



Den dag då Mios mamma Sara Texas rymde från sin permission och sedan tog livet av sig så försvann han från sin förskola utan minsta spår. Polisen har tagit för givet att han är död men Martin Benner får ett ultimatum - hitta Mio annars så är din familj i fara.
Martin som under några veckor har levt under pressen att försöka hitta den som var skyldigt i Saras fall dras nu ännu djupare in i helvetet. Det är ingen lätt uppgift han har fått. Dessutom verkar polisen vara efter Martin.

mios_blues_inb_low

Den här boken tar vid precis där första boken Lotus Blues slutar. Det är full fart från sida ett och enda tills den sista. Man pratar om bladvändare och sen kan man prata om Bladvändare. Den här tillhör definitivt den senare. Full rulle verkligen!
Men det är mer än fart det här - för det är faktiskt en riktigt bra och välskriven triller. På något sätt som gjord för att göra film av. Kristina Ohlsson kan det här med att skriva, det märks tydligt. Det är välskrivna karaktärer - både de onda och de goda. Det finns mycket man kan skriva om karaktärerna, kanske då framför Martin Benner. Han är vår hjälte som ska rädda dagen, kan man ju i alla fall tro. Han är egentligen inte alls en speciellt sympatisk kille. Väldigt macho, väldigt fördomsfull och inte alls trevlig. Men på något sätt lyckas man tycka om honom ganska så mycket, i alla fall hejar jag på honom och att han ska lyckas. Då har jag kanske svårare för Lucy - hans inte flickvän - som faktiskt står ut med skitstövlens snedsteg och stil men i slutänden tycker jag om henne i alla fall.
Miljöerna är även klockrena och bilderna avlöser varandra i huvudet på mig. Stora delar av tiden spenderar vi i ett sommar Sverige, men jag som läsare får också ta mig till Texas. Det är så främmande från min egen verklighet men ändå tycker jag att jag har bilderna klara för mig.
Jag tycker absolut att du som är det minsta intresserad av att läsa deckare-/actionböcker ska ta och kolla upp den här serien. Som jag nämnt tidigare - riktigt bra. Till och med riktigt, riktigt bra!

3 anledningar till varför Mios blues är värd att krypa upp i soffan med:

1. Vill du ha något snabbläst och bra så tycker jag absolut att du ska plocka upp den här boken. Två sittningar blev det för mig, och inte ens speciellt långa sådana.

2. Det är så spännande rätt igenom. Samtidigt är det oförutsägbart, även om jag kanske hade en liten aning om varthän det brakade. Men ja blev ändå chockad.

3. Upplägget i boken känner jag borde nämnas. Varje del av boken inleds med en intervju. Det är Martin och en journalist som sitter någonstans i hemlighet och Martin berättar historien om Lotus och Mio för journalisten. I dessa intervjuer kan man få en liten inblick åt vilket håll berättelsen är på väg. Hela boken är upplagd som att Martin berättar historien i efterhand. Mycket bra sätt att förtälja en historia på.

Mios blues får 4+/5 i betyg av mig.

Detta är del två i en avslutande (tror jag i alla fall) serie där första boken heter Lotus Blues. Länken är till min recension.

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar