2015-04-21

Top Ten Tuesday: Favoritförfattare


Idag har turen kommit till författarna hos The Broke and the Bookish. Det är nämligen dags att göra en lista över de där författarna man tycker lite extra mycket om. Här kommer min Topp tio - bästa författarna genom tiderna.

1. J,K Rowling
2. Fredrik Backman
3. Tove Jansson
4. David Baldacci
5. Janet Evanovich
6. Agatha Christie
7. Astrid Lindgren
8. Melina Marchetta
9. J.R.R Tolkien
10. George R.R Martin

Ordningen på dessa är kanske något oklar - möjligtvis med undantag av topp tre. För de författarna är outstanding. Men så svårt det är att lista favoriter.

12 kommentarer:

  1. Det är helt hopplöst att försöka ge sig på en topp tio :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen jättesvårt. Men här är i alla fall 10 väldigt bra författare som jag läst en mängd böcker av.

      Radera
  2. Många bra namn där :) Storgillar att Tove Jansson fick vara med på din lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är väl klart att Tove Jansson ska vara med. Hon som ingen annan har en förmåga att leka med språket på precis rätt sätt och som lyckas väcka massor av känslor i mig som läsare. Vad kan man inte gilla liksom.

      Radera
  3. Ser några hos dig som jag skulle kunna ta med om man kunnat välja fler än tio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart svårt att begränsa. Sen kanske vissa författare hade platsat in för att jag läst en helt otroligt bra bok av författaren men sen inte läst något mer. Sådana författare finns inte på min lista.

      Radera
  4. Det var väldigt längesen jag läste nåt av Astrid Lindgren. Man kanske borde göra det igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag också läste men hon kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

      Radera
  5. Jag hade jättesvårt att hålla mig till 10 så det fick bli 16. Agatha Christie finns på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agatha Christie är en sådan där författare som jag återvänder till om och om igen. När jag inte har något att läsa, när jag behöver muntras upp eller när jag helt enkelt vill ha en alldeles lagom lässtund. Kanske inte är de allra bästa böckerna alla gånger men ändå är hon en riktig favorit.

      Radera
  6. Fredrik Backman funderade jag på att ta med men sen blev det inte så när det var "all time"

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är han all time. Jag älskar hans sätt att skriva.

      Radera