2015-04-15

Tematrio: Faktion

Några dagar senare än vanligt så tänkte jag ta och delta i veckans tematrio. Denna veckan har jag varit ganska så slö i mitt bloggande och därför lite sen. Men ämnet är definitivt intressant och något jag gärna läser något av.

Berätta om tre texter som blandar verkliga personer/händelser och fiktion!

1. Conn Iggulden har jag sett att många har nämnt i denna tematrio och jag måste vara med jag också. Jag gillar mest hans serie om Djingis Khan. Riktigt bra fraktion där man faktiskt har svårt att urskilja vad som är verklighet och vad som är påhitt. Jag måste ta och börja med hans tredje serie snart. Vet inte varför den har blivit stående så länge i bokhyllan.

2. Christian Jacq nämnde jag för ett tag sedan här på bloggen. Författaren som bland annat har skrivit serien om Rames II och egyptisk historia. Första boken i den serien har jag för mig heter Ljuset son och den är så bra. Kanske dags för en omläsnings snart.

3. Bernhard Cornwell är en ganska så stor författare inom gebitet vad jag har förstått. Tyvärr har jag ännu bara läst en bok av honom men jag är definitivt sugen på att läsa hans Vikingaserie. Den bok jag har läst är hur som helst Fortet. Den är kanske inte så inriktad på en känd person som de tidigare författarna jag har nämnt, men i alla fall om en historisk händelse.

Stäppens krigare (pocket) Fortet

Jag älskar som sagt faktion och jag måste säga att jag gillade ordet också.

4 kommentarer:

  1. Jag blev lite intresserad av Conn Iggulden, måste nog ta och kolla upp honom. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Conn Igguldens böcker är superbra. De andra två låter också intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker så mycket om Igguldens böcker.

      Radera