2015-04-19

En smakebit på søndag: Pappan och havet


En smakbit på en söndag ska det bjudas på idag, allt enligt vanlig tradition hos Flukten fra virkeligheten.. Det blir finbesök på bloggen nämligen Muminfamiljen och det är väl alltid trevligt att återvända till. För lite läst då och då blir det för tillfället i Pappan och havet som mycket väl kan bli en riktigt bra bok när jag har kommit lite längre i den men hittills är den i alla fall bra.

Smakbiten hämtar jag från sida 19 då Mumin och Lilla My samtalar om den ö i havet pappan har bestämt att de en gång i framtiden ska bo på. Samtalet rör sig kring en karta med en lite prick mitt i havet.

Pappan och havetHan stirrade på den ensamma pricken långt ute i havet och tänkte, där vill pappa bo. Det är dit han vill. De menar allvar. Det här är en allvarlig lek. Och plötsligt tyckte mumintrollet att det tomma havet fick vita bränningar kring ön och började brusa och ön blev grön med röda berg, den blev alla bilderböckers ensliga hemlighetsfulla ö. ön för skeppsbrott och söderhav och han fick en propp i halsen och viskade: My! Det är ju fantastiskt.
För all del, allt är fantastiskt, sa lilla My. Mer eller mindre. Det mest fantastiska vore om vi kom dit med stort hallå och alla våra parafernalier och upptäckte att det verkligen var en fluglort.

30 kommentarer:

  1. Ingen skriver som Tove Jansson! Fantastiska böcker om Mumindalens invånare!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag beredd att hålla med dig om. Hon lyckas med konststycket att förvandla mig till ett barn om och om igen, samtidigt som hon tar mig som läsare på allvar på ett ypperligt sätt. Det är få som klarar av att skriva så.

      Radera
  2. Känns som att det snart bara är jag som inte gillar Mumintrollen, kanske borde jag försöka som vuxen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte om mumintrollen som barn, men som vuxen får jag istället bli ett barn med hjälp av dem och det är helt fantastiskt.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Denna vill jag läsa någon gång.
    Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berättelserna om mumintrollen är bara så bra så jag tycker absolut att du ska läsa denna.

      Radera
  4. Jag läste den här boken förra året och tyckte det var en härlig bok. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra. Jag har liksom redan på förhand bestämt mig för att jag älskar boken så det är lite att leva upp till för boken. Men jag tror nog den ska lyckas.

      Radera
  5. Absolut älskar den här boken! Möjligtvis min favorit av muminhistorierna :) tätt följt av muminpappans memoarer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den kan överträffa Muminpappans memoarer så måste den vara bra för jag ÄLSKAR Muminpappans memoarer så himla mycket.

      Radera
  6. Underbart med Mumin-böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för en småmysig smakbit! Mumin-böckerna tycks tidlösa. Önskar dig en fortsatt fin söndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de absolut. Trevlig söndag till dig också.

      Radera
  8. Jag hade också Mumin-smakbit idag! Härligt! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Det känns helt enkelt som en mumindag idag.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Jag tillhör minoriteten som inte är så förtjust i Mumin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det kärlek som gäller. Ha en bra söndag1

      Radera
  10. Tack för smakbiten och hoppas du får en bra söndag!

    SvaraRadera
  11. Länge sen jag läste om Mumin. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en underbar figur som man kan återvända till om och om igen tycker i alla fall jag.

      Radera
  12. Takk for smakebiten! Jeg har lest flere mummibøker for sønnen min :)

    SvaraRadera
  13. Jag har faktiskt träffat Tove Jansson, och det är jag lite stolt över ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag att du är, med rätta till och med. Nästan så jag blev lite avundsjuk nu!

      Radera