2015-04-01

Livet efter dig av Jojo Moyes



Lou Clark blir en dag uppsagd från sitt jobb på det lilla caféet där hon jobbar. Att hitta ett nytt jobb visar sig vara inte helt lätt i den lilla staden som enbart blommar under turistsäsongen. Tillslut tvingas hon ta jobb som uppasserska/hålldam till Will Traynor.
Will Traynor var en gång i tiden en riktig höjdare. Han reste runt världen och ägnade sig åt många olika extremsporter. Men så en dag var olyckan framme. Han blir påkörd av en motorcyklist och tvingas numera spendera sitt liv i en rullstol, med enbart rörelseförmåga ovanför axlarna. Han vill helt enkelt dö.
Varken Lou eller Will är med andra ord speciellt roade av situationen. Trots detta så växer sakta men säkert en vänskap fram. Helt plötsligt blir Lous liv helt fokuserat kring att göra så att Wills liv blir uthärdligt, värt att leva.


Livet efter dig

Den här boken har fått ligga ett tag nu bredvid datorn i väntan på att bli recenserad. Jag trodde att det skulle bli lättare med tiden, men det har det tyvärr inte blivit.
Från början hade jag inte tänkt mig läsa något av Jojo Moyes. Jag hade hört talas om henne och jag hade fattat att folk tyckte om henne. Men något för mig borde det inte vara. Men så hittade jag boken på en loppis, läste baksidan och blev med en gång indragen i historien. Nu kunde det varit så att det hela slutade där eftersom jag var mitt inne i mitt läsande av hyllvärmare och därför inte hade möjlighet att plocka upp boken med en gång. Det kunde med andra ord slutat med att den blev stående i bokhyllan länge - oläst. Men det blev i alla fall så att jag plockad upp boken och det är jag innerligt glad för.

Marian Keyes är blurbad på framsidan och där står det "Herregug vilken fantastisk bok! Extremt rörande..." Och det stämmer verkligen. För det här är en fantastisk bok. Den är helt otroligt, underbart fantastisk. Det är en kärlekshistoria utöver det vanliga, en historia som ger en hopp om verkligheten och om kärleken. Jag är själv alldeles förälskad. Kontraster finns det gott om i boken. Den är lättsam och tung! Den är rolig men oändligt sorglig. Och där tog orden slut, jag kan helt enkelt inte riktigt beskriva vad jag tycker om boken mer än att den är underbar.

Så har du inte läst Livet efter dig så tycker jag definitivt att du ska ta och göra det Själv ska jag ta och kasta mig vidare in i Moyes författarskap för det måste helt enkelt finnas fler böcker av denna författare som kan beröra mig på något vis.

Sen har det kommit till min kännedom att det ska komma en uppföljare till denna boken. Men här protesterar jag lite. Boken slutar på bästa sätt, jag vill inte veta mera. Så för mig kommer det förmodligen inte läsas någon fortsättning. Jag tror att det kan förstöra min känsla av boken.

3 anledningar till varför Livet efter dig är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Det finns egentligen miljoner anledningar men käleken är en...

2. ...medmänskligheten är en andra. Boken handlar absolut inte enbart om kärleken/vänskapen mellan Will och Lou. Den handlar också om Lous kanske inte helt problemfria vardag, om att växa upp i skuggan av någon och att kanske inte riktigt passa in. Allt berättas på ett så fint sätt så kärleken till människan syns igenom allting.

3. Språket får bli min tredje punkt. För det är fantastiskt väl skrivet och driver berättelsen framåt på bästa sätt. Det är lugnt och harmoniskt.

Livet efter dig får 5+/5 i betyg av mig.

Andra böcker av författaren är bland annat: Sophies historia, Sista brevet från din älskade, Ett hundra mil,

Boken kan köpas hos Adlibris & Bokus & Cdon om man då inte har tur och hittar den på loppis för en femma,


4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen helt fantastisk och nu känner jag att jag behöver läsa mer av Jojo Moyes.

      Radera
  2. Måste verkligen läsa någon av mina böcker av Jojo Moyes. Har hört så mycket gott om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är i alla fall en riktigt bra bok så jag tror definitivt att det är en författare att hålla ögonen på.

      Radera