2015-04-27

The Secret Garden av Frances Hodgson Burnett



Mary är inte ett speciellt trevlig barn. Hon är född och uppvuxen i Indien, men ser sällan till sina föräldrar utan bara de infödda tjänarna. Dessa behandlar hon allt annat än väl. Men så en dag är olyckan framme. Alla i hushållet, utom Mary, dör i en hemsk sjukdom och Mary tvingas flytta till en morbror/farbror i England.
Nu börjar ett helt nytt liv för Mary. Hon tvingas helt plötsligt börja ta hand om sig själv lite och hon tvingas vara ute i den friska luften. Plötsligt börjar hon som tidigare varit väldigt mager och sjuklig att bli piggare och när hon sedan får höra talas om den hemliga trädgården - ja då väcks hennes nyfikenhet.




Oj vad jag önskar att jag hade fått höra den här berättelsen när jag var barn. Det hade varit en sådan historia som hade gjort mig besatt och som jag hade kunnat leva mig in i många gånger i mina lekar och jag hade onekligen haft ett annat intresse för trädgårdsarbete idag. Det är nästan garanti på det. Men trots att jag inte fick äran att läsa den som barn så har jag fått äran att göra det som vuxen. Det är en fantastiskt fin historia om vänskap och att ha något att leva för. Den handlar också om barnuppfostran och är i allra högst grad aktuell även idag. Ingen barn mår bra av att få bestämma själv och att vara för bortskämd, vilket jag tyvärr ser är alldeles för vanligt idag när föräldrarna inte gör annat än curlar.
Författaren hade verkligen insikt i hur det är att vara barn och det lyser så tydligt igenom i berättelsen, samtidig som hon beskriver barnen stundvis ur den vuxnes ögon. Det är roligt att läsa.
Boken tar för mig lång tid att läsa och i början stör det mig ganska så mycket, men så lugnar jag ner mig och inser att det här är en bok som behöver få ta tid att läsa. Ett kapitel i taget läser jag och njuter medans jag läser. Och rätt som det är så är boken slut utan att jag har forcerat någonting. Det var nog ändå tur att jag läste denna parallellt med att jag läste Pappan och havet, för det gjorde att jag kunde dra ner tempot.

3 anledningar till varför The Secret Garden är värd att krypa upp i soffan med:

1. Jag vill ha en egen hemlig trädgård. Tyvärr har jag ganska så stor insyn i min trädgård så det är absolut ingenting hemligt med den. Men vilket barn (och vuxen för den delen) drömmer inte om en liten egen skyddad vrå.

2. Till en början störde jag mig på språket och hur Mary personifierades. Men allt eftersom jag kom in i berättelsen kunde jag njuta.

3. Djurviskaren Dickon är ju något alldeles speciellt. Jag tycker om denna snälla, lågmälda karaktär så otroligt mycket!

The Secret Garden får 4,5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon i en mängd olika fina utgåvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar