2015-04-17

Liebster award

Jag har blivit nominerad. Två gånger till på köpet och nu ska jag försöka mig på det här med att svara på frågorna och nominera vidare. De som taggat mig är Marklarsbooks och Maddes Bokblogg. Tack så mycket. Nu kommer reglerna.


Länka tillbaka till personen som nominerade dig.
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig.
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare.
Göra 11 frågor till dem som du nominerar.
Meddela de nominerade via social medier/bloggar.

Vi börjar med de frågor jag fick hos Elina på Marklarsbooks.

1. Vilken bok/bokserie borde filmatiseras snarast?
Jag tycker att Lotus Blues och Mios Blues av Kristina Ohlsson hade gjort sig utmärkt som film. Vill se....

2. Vilken bok rekommenderar du inte någon att läsa?
Hjälp vad svårt. Jag brukar glömma bort böcker jag inte tyckt så mycket om. Men jag skulle definitivt inte rekommendera Anna Karenina av Lev Tolstoj, det var absolut inte en bok för mig.

3. Vad lägger du helst dina pengar på förutom böcker?
Just nu är det förmodligen kläder, Jag har ett ganska stort behov av att byta ut hela min garderob. Det kostar massor av pengar helt klart. Inredning ligger nog också på en delad plats även om jag är dålig på att verkligen spendera pengar där.

4. Om du fick träffa vilken författare som helt, död eller levande, vem skulle du välja?
J.K. Rowling utan konkurrens.

5. Hur många olästa böcker har du?
Någon stans över 300 tror jag.

6. Vilken bok skäms du över att inte ha läst?
Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Jag har helt enkelt inte hittat rätt tillfälle.

7. Du får bestämma en bok som alla bokbloggare ska läsa i år, vilken väljer du?
Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin. Den borde passa alla som älskar böcker, dessutom är den lättläst och kort så alla har tiden att läsa den.

8. Vilken är den karaktär som du ogillar mest?
Prefessor Umbridge i Harry Potter och Fenixordern. Hatar verkligen henne innerligt!

9. Om du fick lära känna en litterär karaktär, vem skulle det vara?
Det finns många att välja mellan men Stephanie Plum i böckerna av Janet Evanovich. Man hade aldrig haft en tråkig och lugn stund om man hade känt henne.

10. Vilken bok har det sämsta serieavslutet någonsin?
Tyvärr kan inte hjälpa er här. Jag kan helt enkelt inte komma på något. Kanske för att jag är så dålig på att avsluta serier.

11. Vad är ditt drömyrke?
Jag hade nog velat bli arkeolog eller historiker. Det hade varit himla roligt!

Så då blir det Maddes frågor.

1. Vilken är den bästa bok du läst och varför?
Beroende på när du frågar mig så kommer du få olika svar, men det skulle nog kunna vara Utvandrarserien av Vilhelm Moberg. Som jag älskar karaktärerna, vedermödorna, miljöerna, kärleken, allt. Den tilltalar mig helt enkelt på alla plan. Jag får ut så mycket när jag läser böckerna.

2. Hur står dina böcker i din bokhylla (alfabetiskt, bokstavsorning mm)?
Det enkla svaret - i en salig röra. Det lite längre svaret är att jag hade en plan om att ha böckerna sorterade efter genre, men sen fyller man på och fyller på, plockar bort och lägger till och sen är det helt borta ur huvudet. MEN - jag vet var alla böckerna står och jag har inga som helst problem med att hitta i bokhyllorna.

3. Vilken bok ligger på ditt sängbord just nu?
Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang, Pappan och havet av Tove Jansson och Ink av Amanda Sun.

4. Lånar du ut dina böcker till andra?
Ytterst sällan. Det finns inte så många i min närhet som läser och det är kanske tur, då får jag ha dem i det skick jag vill.

5. Finaste bokomslaget?
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sàenz

6. Hur många olästa böcker äger du?
Någon stans över 300.

7. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa nu i vår?
Det sista imperiet av Brandon Sanderson. Som jag längtar och väntar. Den borde komma nu.....

8. Kaffe eller te till läsningen?
Vid 30 har jag ännu inte lärt mig dricka kaffe och lär väl aldrig göra det heller. Så med andra ord te.

9. Läser du om böcker?
Japp, även om det var länge sedan jag gjorde det nu. Jag brukar lyssna om på böcker lite oftare. Men nu är det så många nya som jag vill läsa så jag har inte riktigt hittat tiden.

10. Vem hade du velat skulle skriva boken om ditt liv?
Fredrik Backman förmodligen. Han hade kunnat göra så det verkade roligare än vad det kanske egentligen är. Annars är ju såklart Rolwling mogen för uppgiften för då hade alla förstått att jag faktiskt kan trolla.

11. Favorit kärlekspar i en bok?
Tris och Four i Divergent av Veronica Roth tror jag.

Så det var alla 22 frågorna. Nu är det dags att nominera och hitta på egna frågor. De nominerade är:

Bokhyllan i pepparkakshuset
Bokföring enligt Monica
Mina skrivna ord
Ewelinas bokblogg
Mias bokhörna
Sannas bokhylla
Boklysten
Annas bokbord
Ugglan & Boken
Lottens bokblogg
Hyllan

1. Vad läser du för bok just nu?
2. Om du vann 1000 kronor som oavkortat måste spenderas på böcker, vad skulle du köpa?
3. Vilken är den senaste boken som har flyttat hem till dig?
4. Var handlar du helst böcker?
5. Vilken genre läser du allra helst?
6. Vilken bok har du läst flest gånger?
7. Nämn den senaste boken du valde att inte läsa klart? 
8. Du förflyttas till en fantasyvärld, vilken magisk varelse skulle du helst vilja vara?
9. Vilken är din favoritsaga (saga som i folksaga - typ Askungen)?
10. I vilket format läser du helst?
11. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?

Så då var det här mastodontinlägget färdigskrivet och har du orkat läsa ända till slutet är du värd en guldstjärna.

16 kommentarer:

  1. Det hade faktiskt varit kul att vara historiker eller arkeolog. Det måste vara ett intressant jobb :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag med att det hade varit. Tänk att få lära sig så mycket om människor och kulturer. Men jag lär väl aldrig bli färdig till att utbilda mig till något av yrkena utan får väl nöja mig med att läsa om det.

      Radera
  2. Tack för nomineringen, mina svar finns
    här.
    Ha det bra
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Då ska jag ta och kolla in dina svar.

      Radera
  3. Fredrik Backman hade nog kunnat göra mitt liv lite roligare med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han hade förmodligen kunnat göra allt lite roligare. Ordgeni är vad han är.

      Radera
  4. Nu har jag svarat på dina frågor:
    http://skrivrobert.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, då ska jag ta och läsa svaren.

      Radera
  5. Nu finns svaren på bloggen http://boklysten.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    SvaraRadera
  6. P.S.
    jag har väldigt många olästa böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett ständigt problem, alla de där olästa böckerna.

      Radera
  7. Tack för nomineringen - mina svar kommer snart :-)

    SvaraRadera
  8. Och nu har jag skrivit ihop mitt Liebster-inlägg:

    http://ugglanoboken.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    SvaraRadera