2015-04-08

Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins

Anna ska gå sitt sista år på high school i Paris, på en amerikansk internatskola. Det är absolut inte vad hon har tänkt sig, hon vill mycket hellre stanna i Atlanta hos sin bästa vän Bridgette och sin kanske pojkvän Toph. 
Men väl i Paris så får hon snabbt nya vänner bland eleverna på skolan. Hon träffar Meridith och Rashmi och Josh och St. Clair. Det är något speciellt med St. Clair - han är inte bara hur snygg som helst, med honom kan Anna prata om allt och inser ganska så snabbt att i honom har hon en riktigt bra vän, eller?

Anna och den franska kyssen (inbunden)

Det här är lättsamt, det är fluffigt, det är sockersött och det är underbart. Egentligen borde det här kanske inte vara en bok som jag gillar, verklighetsförankringen är hur stor som helt. Men jag älskar boken. Jag älskar att karaktärerna verkligen lär känna varandra, de pratar med varandra, de upptäcker saker tillsammans, de går som katten kring het gröt med varandra på ett helt naturligt sätt.
Personligen kan jag konstatera att det inte bara är namnet Anna och jag har gemensamt. Jag kan nästan känna att Stephanie Perkins har skrivit en bok om mig. Jag har alltid varit den där ordentliga flickan, som sköter skolarbetet perfekt, är för blyg och osäker på att ge mig ut i den nya staden för att upptäcka staden själv, i stället för filmer som Anna väljer så väljer jag böckerna men annars är likheterna på pricken. Jag är också den där tjejen som aldrig vågar "stöta" på en kille utan blir istället vän med honom, en av grabbarna liksom. Det är faktiskt nästan skrämmande att läsa om.
Men det är så bra ändå. Jag vet inte vad som är bäst, kärlekshistorien, miljöbeskrivningarna (jag måste åka till Paris) eller kanske till och med matbeskrivningarna. St. Clair är definitivt en kille jag skulle kunna tänka mig, även om han kanske inte riktigt är den typen av karaktär som jag i vanliga fall skulle falla pladask för - alldeles för lite bad boy för det, men han är ändå väldigt lätt att tycka om och lite smått förälskad blir jag nog.

3 anledningar till varför Anna och den franska kyssen är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Vill man ha en bok utan för komplicerad handling utan som faktiskt är precis vad den ger sig ut för att vara så tycker jag att ni ska ta och läsa den här boken. Perfekt läsning när man vill ha något lättsamt, och alla andra gånger med för den delen.

2. Paris!!! <3 <3 <3

3. Alltså jag gillar att läsa om det där med internat. Jag tycker det verkar så mysigt att ha alla sina vänner på en armlängds avstånd. Så himla praktiskt och skönt och som sagt så gillar jag att läsa om det.

Anna och den franska kyssen får 5/5 i betyg av mig

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Åh, längtar så efter att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Är väldigt nyfiken på den här efter att ha hört så mycket bra om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var egentligen tvärt om, hade hört mycket positivt och kanske varit lite nyfiken men trott att den aldrig skulle bli läst, men sen så dök den upp som rec ex och det är jag glad för. För den var så bra.

      Radera