2015-04-18

Sätt mig i brand! av Tahereh Mafi



Slutet har kommit. Det är nu dags att segra eller förlora men det gäller att satsa. Vem kan man lite på i kampen om frihet, vem kommer ställa upp och vem är vän eller fiende.

Sätt mig i brand!

Jag tänker inte skriva så mycket om handlingen i den här boken eftersom det är tredje och sista delen i Shatter me triologin. Men jag kan säga som så; det här är så bra, från början till slut. Redan i första boken fattade jag sympati med Juliette och efter det har mina känslor för henne växt. Framför allt kanske för att också hon har växt, från en liten mus till en lejoninna. Visst hon visar fortfarande en del osäkerhet i tredje boken men hon vågar ändå tro på sig själv, hon inser att hon måste ta plats. Jag tycker styrkan i den här boken ligger i karaktärerna.
Sen är det ju den där kärleken. Jag brukar inte vara en människa som skiftar i lojaliteter till den första kärleken, men här måste jag ändå säga att Mafi har lyckats vända om mig till en Warner fantast. Det hade jag aldrig trott efter andra boken.
Styrkan i den här boken ligger också i språket. Mafi använder sig att ett väldigt förenklat språk som gör det hela väldigt bra. Det är nästan poetiskt. Ett ord kan förklara så mycket. Sen finns det även värme och humor i språket, även om det inte är ett varmt klimat i själva boken. Det gör att det blir uthärdligt att läsa. Jag är lite extra förtjust i det lilla citat jag ska visa er nedan. Man måste använda humor och det är helt okej att leka med språket. För det är på det sättet ett språk växer.
"Han har säkert bara blivit fördröjd med vad det nu är han håller på med. Befälhaverering och sådant." "Befälhaverering är inte ett ord." "Det är bokstäver, eller hur? Låter som ett ord i mina öron." 
Jag har faktiskt också lite kritik till den här sista boken, jag hade faktiskt velat ha lite mera action. Det är väldigt mycket känslor som är involverade i den här boken och mycket prat. Det är inte förrän de sista få kapitlen det börjar hända grejer och då är det slut på bara ett fåtal sidor. Spänningen blir aldrig jättehög. Blir lite grand besviken här. Men på det stora hela är det en riktigt bra bok och en riktigt bra serie.

För er som inte riktigt vet vad det här är för serie så är det en ungdomsdystopi, där människor kan ha olika förmågor. Juliettes förmåga är att hennes beröring är dödlig.

3 anledningar till varför Sätt mig i brand är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Juliettes resa, inte bara i serien men även i den här boken - då jag tycker att hon växer jättemycket. Hon vågar se sig själv som en individ och inte bara ett offer och det gillar jag.

2. Okej jag måste precis som alla andra skriva Warner. Han växer något enormt i mina ögon denna sista boken och det är ganska så skönt när ens egen tjurskallighet kan få styrka på foten ibland.

3. Språkets uppbyggnad. Jag älskar det och önskar att Tahereh Mafi snart ska skriva fler böcker och att hon vågar fortsätta att leka med språket på det sätt hon gör.

Sätt mig i brand får 4+/5 i betyg av mig.

Andra böcker i seiren är Rör mig inte, Rädda mig inte plus två mellannoveller.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Måste säga att jag också blev omvänd gällande Warner, från att hata till att i slutändan älska han!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt otippat för min del så det är verkligen skickligt gjort av författaren. Brukar aldrig ändra mig när det gäller bokförälskelser.

      Radera