2016-11-10

Advokaten av John Grisham



Sebastian Rudd är advokaten som försvarar samhällets avskum och många gånger på ett framgångsrikt sätt. Det gör att han är väldigt illa omtyckt av polisen och han har många fiender bland gängen på gatan också. Därför har han valt att ha ett mobilt kontor i en bil och håller sig gärna undan med tanke på alla hot han får ta emot.
Under tiden vi får följa Russ så är han involverad i en mängd olika brottsmål - från en mordrättegång, till en rymmare till ett civilmål mot polisen. Samtidigt hamnar han i en ond spiral med sin exfru om vårdnaden av sonen och trassel med den MMA-fighter han för närvarande har som investering.

Advokaten

Jag vet inte riktigt vilken John Grishambok i ordning det är jag läser men han är en av de vuxenförfattare som mitt 14-åriga jag allra först kom i kontakt med. Han och Danielle Steel - vilken kombo. Jag har älskat mycket av det han skrivit och funderade själv på att bli advokat med tanke på böckerna. Sen har han också skrivit böcker som varit lite si sådär. Kanske inte direkt dåliga men ojämna. Den här boken tillhör tyvärr den senare kategorin. Jag tycker helt enkelt att den är lite för spretig för att jag riktigt ska fastna i den. Jag förstår tanken med att vi i den här boken får lära känna Rudd istället för som i många andra fall följa ett mål eller en konspiration eller liknande. Nej här kastas jag in i handlingen - när Rudd företräder en ung man anklagad för mord på två småflickor. Men där håller vi oss bara kvar i typ 50 sidor sen skickas vi vidare till nästa mål och nästa. Jag hade helt enkelt läst om ett och samma händelseförlopp rätt igenom boken istället för att kastas runt. Dessutom känns Rudd som en ganska så opålitlig berättarröst.
Under perioder blixtrar det dock till och blir riktigt intressant. Vissa delar vill jag verkligen läsa mer och mer om och det är synd att författaren inte mer fokuserat på de där riktigt bra bitarna. Så helt klart en något ojämn bok som jag ändå är glad att jag läst även om det bara var en okej läsupplevelse. Jag kommer dessutom fortsätta att läsa Grisham-böcker för jag tycker verkligen om hans sätt att skriva.

3 anledningar till varför Advokaten är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. John Grisham är väl insatt i allt vad juridik heter och det märks så väl när han skriver. Han har också förmågan att vara pedagogisk så det som i vanliga fall skulle betraktas som en djungel av konstiga ord och lagar blir förståligt och intressant. Det är en väldigt bra egenskap hos en författare enligt min mening.

2. Jag skriver innan att Rudd känns som en ganska så opålitlig berättarröst - och det är sant. Samtidigt är han en ganska så intressant karaktär att följa. Det är ju egentligen inte det opålitliga jag har något emot för det kan bli väldigt intressant. Det som kanske drar ner det lite är att det är så inkonsekvent.

3. Den här boken handlar mycket om att samhället, staden och delstaten är korrupt. Det känns aktuellt att läsa om faktiskt och ger berättelsen en lite annorlunda inkörsport. För det ska ni veta om ni väljer att läsa den här boken - poliserna är inte den här bokens goda karaktärer. Det är smutsigt.

Advokaten får 3/5 i betyg av mig.

Tack Albert Bonniers förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar