2016-11-10

Veckans bokbloggsfråga: vecka 45

Veckans bokbloggsfraga
Veckans bokbloggsfråga med Barnbokbloggen är följande:

Läser du alltid ut böcker oavsett om du tycker om dem eller inte? Bloggar du även om de böcker du väljer att inte läsa ut? Skriver du även recensioner om de böcker du inte tycker om? Hur gör du ifall du får recensionex som du absolut inte tycker om, läser du i alla fall eller lägger du undan boken? Oc hur gör du med recension av de recensionsex du inte alls tycker om?

Nej jag kan inte säga att jag läser ut alla böcker jag påbörjar, men väl de allra flesta. Tyvärr vill jag lite tillägga. För jag tycker egentligen att livet är för kort för att slösa bort det på böcker som jag inte får ut någonting av. Samtidigt är jag lite för nyfiken för att verkligen kunna lägga undan boken.  Jag sitter där med en förhoppning om att det säkert kommer att bli bättre snart. Huruvida jag skriver om de böcker jag lägger undan är lite olika. Ibland nämner jag dem i ett inlägg, men det händer mest då jag gör ett medvetet val att lägga undan boken. Många gånger lägger jag undan böcker omedvetet - påbörjar dem liksom och sen blir de bara liggandes. Däremot så skriver jag nästan alltid recension på alla de böcker jag läser klart oavsett vad jag i slutänden tyckte om dem.
Vad gäller recensionsex resonerar jag lite annorlunda. Har jag själv bett om boken i fråga så läser jag till 99,9% ut boken. Jag tror det har hänt en endaste gång att jag inte gjort det och då tyckte jag verkligen inte om den. Har jag däremot inte själv frågat efter boken i fråga eller tackat ja till den så anser är jag inte lika sträng mot mig själv med att läsa ut boken, eller för den delen plocka upp den med en gång.  Däremot så är jag alltid ärlig i mina recensioner oavsett om det är ett recex eller en bok jag köpt själv.


4 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag kunde lägga ifrån mig böcker som jag inte tycker om, men jag har svårt att lämna saker oavslutade så då tvingar jag hellre mig själv att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag blev ännu bättre på det. Det händer - visst - men inte speciellt ofta tyvärr. Varför slösa tid på sådant man inte gillar.

      Radera
  2. Än har jag inte kunnat lägga ifrån mig en bok som jag, men det kan hända att det kommer ske, men jag brukar alltid hoppas att det tar sig :) skulle ha svårt att se boken i hyllan och veta att den är halvt läst :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska mycket till innan jag lägger ifrån mig boken också, men ibland känner man nästan med en gång hur det inte kommer att fungera. Då hamnar boken oftast på undantag och tillslut inte läst överhuvudtaget. Jag brukar faktiskt rensa undan dessa böcker så småningom. Finns ingen anledning till att de står kvar och samlar damm.

      Radera