2016-11-06

Bästa dystopien

Lyran har börjat med en ny inläggsserie som jag tyckte kunde vara lite rolig att hoppa på. Väldigt enkla regler. Du ska bara ta och berätta om din absoluta favorit inom ett speciellt område. Okej, det är kanske inte helt lätt att välja ut enbart en favorit ibland men annars är det inte så svårt.

Den här veckan börjar vi med ämnet Dystopier. 

Det är kanske allmänt bekant att just dystopier inte riktigt är min kopp te, men några har jag i alla fall läst så något ska väl få vara den bästa. Nu är kanske den jag väljer lite mer åt det post apokalyptiska hållet men det får vara okej ändå. Boken är Änglafall av Susan Ee. Änglar som vi faktiskt känner till har landat på jorden och de för något krig mot varandra och framför allt mot människorna. De har helt enkelt tagit över världen och människorna gör allt för att kämpa tillbaka. När jag ska skiva förklaringen undrar jag vad jag egentligen tycker om med boken, men det är relationerna som kommer fram. Änglarna är definitvt de onda men vi får möta Raffe som tillhör den goda sorten och som inleder någon form av relation med Penryn som är vår huvudkaraktär. Det finns en bok två också översatt till svenska och den heter Världen efter och även den är läsvärd. Vet också att det finns en tredje icke översatt del också som jag kommer att läsa.

Änglafall (inbunden)

11 kommentarer:

  1. Den här serien har jag sett och är lite sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker förvånansvärt mycket om den trots att jag inte brukar gilla genren. Så den är absolut ett tips. Böckerna är dessutom väldigt korta så de går fort att läsa.

      Radera
  2. Tyckte också mycket om den :)

    SvaraRadera
  3. Har aldrig ens hört talas om, kul att få läsa om (för mig) okända böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid roligt med lite nya lästips.

      Radera
  4. Jag läser nästan aldrig dystopier och känner inte alls till de här böckerna. Tack för tips! Om du som inte heller gillar genren tycker om böckerna så kanske jag skulle gilla dem :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är värt att ge dem en chans i alla fall. De är lättlästa mitt i allt det hemska och det är väl förmodligen det som behövs för att jag ska ta mig igenom det.

      Radera
  5. Gillar egentligen inte änglar osv, men älskar den här. Skitcoola Penryn, den torra humorn och galna mamman, allt funkar liksom bara så klockrent ihop trots att det låter rätt lamt. Älskar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är snyggt ihopsatt av en mängd väldigt olika element. Som du nämnde, den galna mamman är toppen.

      Radera
  6. Är mycket förtjust i denna bok och vill väldigt gärna läsa nästa del så fort det bara går!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag varit lite tveksam till om jag inte ska plocka upp tredje delen på engelska för vet inte om jag orkar vänta på att den ska översättas. Det är ju så lätt att man glömmer en massa emellan.

      Radera