2016-11-12

Bästautmaningen: Kvinnor i USA


Jag har upptäckt en stor brist i mitt läsande. I alla fall när jag ska försöka svara på Lyrans Bäst inlägg den här helgen. Hon vill nämligen att vi ska skriva om vilken som är den bästa amerikanska romanen skriven av en nu levande kvinna. Oj vad svårt det blev. Inte just för att jag ska skriva om bok skriven av en kvinna. Inte för att den ska var från USA. Problemet ligger nog främst i det här med roman - för stora, riktigt läsvärda romaner är inte den genre jag sträcker mig mot oftast. Men jag kommer i alla fall på en riktigt bra efter mycket funderande och den passar verkligen in på temat när jag tänker efter för den tar även upp svarta kvinnors rättigheter. Boken är Niceville/The Help av Kathryn Stockett.

Bildresultat för niceville bokomslagNi är nog många som har läst denna fantastiska bok men om ni har missat den så handlar den om hur en vit kvinna på 60-talet skriver en bok om hur hemhjälpernas situation ser ut. Vi pratar om en tid när vita var vita och svarta var något som enbart sågs ned på. Det är en bok som är skriven med värme och humor men som har en väldigt mörk underton. För det är hemskt att läsa om men så nyttigt. De svarta kvinnorna vill inte riktigt öppna upp sig för författaren som själv lever i det samhälle där de själva tvingas arbeta. Sakta men säkert byggs dock en relation upp och i slutänden blir det om inte bra så i alla fall bättre. Ett steg i en kamp mot rättvisa villkor och framför allt lika värde. Ett steg som tyvärr i veckan gått baklänges.

Bildresultat för kathryn stockettHar ni inte läst den här boken eller åtminstone sett filmen så tycker jag att ni ska göra det. Själv blev jag faktiskt sugen på att läsa om den nu när jag sitter och skriver om den.

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag med, fantastiskt bra. Väldigt tänkvärd...

      Radera
  2. Niceville ligger just nu i högen med böcker som skall läsas de närmaste månaderna och jag längtar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är riktigt bra enligt min mening så hoppas du gillar den också.

      Radera
  3. Jag tog samma bok (de stora amerikanska romanerna är inte riktigt min genre heller...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul. Jag tycker den passade utmaningen ganska så bra.

      Radera
  4. En riktigt bra roman är Presidentens hustru, skriven av Curtis Sittenfeld. Det är en fiktiv roman om Laura Bush och hennes presidentmake, som båda blev väldigt sympatiska och mänskliga i denna bok. Oavsett vad man tycker om dem annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. När man får en ny inblick i hur människor kan vara om så även om det är fiktivt så är det ofta bra.

      Radera
  5. Kul att det inte var en allt för lätt utmaning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var det verkligen inte det och det är alltid kul att få anstränga sig lite.

      Radera
  6. En väldigt bra bok men filmen har jag ännu inte sett. Den står dock i filmhyllan och väntar på sin tur =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen fångar boken väldigt bra om inte jag kommer ihåg fel. Det är lättsamt trots att det är ett tungt ämne.

      Radera