2016-11-17

Veckans bokbloggsfråga: v 46

Som vanligt på torsdagar så tänker jag svara på veckans bokbloggsfråga som Carola på Barnboksbloggen ställer. Den här veckan passar det alldeles utmärkt att svara idag.

Veckans bokbloggsfragaHur länge har du bokbloggat? Vad var det som fick dig att börja? Har du några tips att ge till de nya bokbloggarna, kanske finns det något du ångrar att du gjort eller inte gjort under årens lopp eller har du kommit på några smarta knep som du önskar att du visste redan när du började blogga? 

För exakt 5 år sedan på dagen skrev jag mitt allra första inlägg. 
Med de trevande orden: Har ett tag nu läst ett antal bokbloggar och tyckt att det varit oerhört inspirerande så var jag igång. Och helt ärligt så har jag inte ångrat det en endaste gång. Visst har det känts lite tungt och oinspirerande vid sina tillfällen, men aldrig att jag har ångrat det. Som ni kan läsa i mitt allra första inlägg så var anledningen till att jag började blogga just det faktum att jag upptäckte att det fanns så många andra där ute som man hade samma intresse och som skrev om böcker de läste. Jag startade nog helt enkelt min bokblogg för att vara en del av gemenskapen och för att själv kunna inspirera andra till att läsa.

Vad gäller del två av frågan så tror jag inte egentligen man kan ge några tips och trix förutom att det allra viktigaste är att du tycker det är roligt. Sen spelar det liksom ingen roll om hur många som läser din blogg, hur många du kan inspirera och så vidare. Vill du ha läsare så är det givetvis viktigt att visa upp sig och det gör man lättast genom att kommentera hos andra och delta i olika event som håll typ Tematrio och Veckans utmaning eller varför inte Veckans bokbloggsfråga. Sen är det också den stora avvägningen om hur personlig man vill vara i sin blogg. Lite behöver jag titta fram mellan orden, även om hur mycket av jaget det är måste få vara precis så mycket som jag är beredd på att visa. Man kan vara anonym men ändå låta personligheten titta fram. Det blir då oftast mycket intressantare att läsa även om det kan kännas svårt.
Det är väl egentligen de tips jag kan ge. Funderar du på att starta en bokblogg - prova dig fram, hitta dig själv i det du vill dela med dig och låt det framför allt bara vara roligt.

4 kommentarer:

  1. Det viktigaste är nog att man tycker det är roligt att blogga om böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag absolut. Gör man inte det så är det inte någon mening med det.

      Radera
  2. Jag bloggar ju för att det är roligt och för min egen skull, älskar att läsa om böcker och bokrelaterade saker! Att det finns folk som faktiskt verkar vilja läsa det man skrivit är bara en bonus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut en bonus att någon läser, men jag tror inte att jag hade fortsatt att tycka det är roligt att skriva om jag inte fått någon respons på det jag skriver. Det hör liksom lite ihop för mig.

      Radera