2016-11-06

En smakebit på søndag: Advokaten

Igår var vi på Halloween-fest. Det var väldigt trevlig att få umgås lite men eftersom vi inte var hemma förrän klockan ett ungefär i natt kan man ju lugnt säga att den här söndagen knappt har börjat. Klockan halv tolv vaknade jag visst och det tror jag helt ärligt inte har hänt sedan i tonåren. Eller i alla fall inte sedan man sprang ute på krogen. Nu är jag i alla fall vaken och tänker mig ta tag i det här med att vara vaken. Först ut måste ju helt enkelt få bli ett litet utdrag ur det jag läser för tillfället.



Jag läser Advokaten av John Grisham och har väl kommit ungefär halvvägs in i den. Det är en historia om en Advokat - suprise! -  vid namn Sebastian Rubb, som gärna tar på sig de ganska mycket mörkare fallen. Vi får följa hans banan då han hanterar ett antal fall.
Smakbiten hittar ni på sida 180 och är ett utdrag ur när Rudd korsförhör ett vittne under en rättegång.

Bildresultat för advokaten john grishamJag ansätter honom oupphörligt om vad han såg eller borde ha sett. När vi har täckt det här in i minsta detalj hoppar jag tillbaka till frågan om polisreglementet. Vem bemyndigade insatsstyrkans uppdrag? Vilka befann sig i rummet när beslutet fattades? Uppvisade han eller någon annan sunt förnuft genom att säga att ett sådant uppdrag kanske inte var nödvändigt? Varför väntade ni med tillslaget till klockan tre på morgonen, när det var mörkt? Vad fick er att tro att Doug Renfro var en så farlig man? Han började förlora sitt lugn och är på väg att bryta ihop. Han tittar på Finney för att få hjälp, men denne kan inte göra något. Han sneglar på juryn och möts bara av misstänksamhet.

Fler smakbitar kan ni som vanligt hitta inne hos Mari på Flukten fra virkeligheten.

18 kommentarer:

  1. Ser at vi har valgt samme forfatter i dag. Håper du får en fin søndag, med bok og blogg - eller ute i finværet. (Iallefall er det nydelig her.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en bra författare Grisham :P Här hemma håller jag mig nog dock inomhus för det är regn, blåst och bra någon plusgrad. Typiskt novemberväder med andra ord.

      Radera
  2. Grisham har jag inte läst speciellt mycket av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en författare som jag har följt sen jag var typ 14 år. Så några böcker har jag absolut läst och många av dem är riktigt bra.

      Radera
  3. har ikke lest noe av ham, men han blir aktivt utlånt i biblioteket vårt. :) Takk for smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att han blir mycket utlånad för jag tycker han skriver till en relativt bred publik. Sen har han ju varit författare i ett antal och år skrivit ganska så många böcker.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Gillar verkligen Grisham och har läst en hel del av hans böcker. Vill läsa denna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Grisham. Den här har jag dock lite svårt att få grepp om än så länge. Men det har jag råkat ut för i någon annan bok av författaren också som jag sedan gillat väldigt mycket.

      Radera
  5. Ett tag sen jag läste Grisham, blev lite besviken på boken jag läste sist men det blir nog fler - han kan vara riktigt bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kvar lite ojämn ibland. Men för det mesta tycker jag mycket om honom.

      Radera
  6. Grisham är en av mina favoriter så jag gissar att jag kommer att läsa denna också, så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är bra och kan verkligen fängsla läsaren.

      Radera
  7. Har inte läst något av Grisham, känner att det kanske vore dags för det snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska ge honom en chans. Om jag hade börjat med just den här boken däremot är jag osäker på. Klienten är ruskigt bra så den är ett hett tips.

      Radera
  8. Det var länge sedan jag läste något av Grisham. Har för mig att han var riktigt bra. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innnan den här boken var det också länge sedan jag läste något av honom. Ibland är det synd att det blir så med författare som man vet att man gillar. Man möts av så mycket nytt så de där favoriterna faller lite i glömska.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Jag har ju läst alla John Grishams böcker fram till Gray Mountain men nu ligger jag efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju några stycken att välja mellan och jag tror mig ha missat massor. Har en till stående oläst i bokhyllan i alla fall som jag skulle vilja ta tag i snart.

      Radera