2016-11-28

Nils och den blinkande stjärnan av Lena Forsaeus och Mia Nilsson



Nils ska börja skolan och precis som för alla 6-åringar är det en spännande upplevelse. Han träffar nya kompisen Alvar och de pratar mycket om livet och funderar kring vad de vill bli när de blir stora. Lite nervös är det för Nils när han ska berätta om Majken. Majken som är hans storasyster som numera lever vidare i himlen.

Nils och den blinkande stjärnan

Då och då när man jobbar inom skolan och förskolan så stöter man på barn som på något sätt har mist ett syskon och beroende på deras personlighet, deras ålder och deras förståelse för vad som menas med att vara död vill de prata om det. För barn är sorg en känsla som alla andra och den måste få ta plats hur barnen än vill närma sig den. Och det är viktigt att prata om sorg. Och precis som i den här boken så är det viktigt att prat om sorg på ett neutralt sätt. Neutralt låter verkligen som fel ord när jag skriver det men det är ändå där man behöver befinna sig som vuxen - låta barnen prata, tycka, känna, rita, förstå sorg och död på sitt alldeles egna sätt. Vi ska finnas där utan att lägga några värderingar i vad barnen tycker och tänker. Deras sätt att känna sorg är det absolut rätta för dem och vi ska bara finnas till hands.
Och det tycker jag att den här boken gör på precis rätt sätt. Sorgen är berättat från Nils synpunkt - han får själv fundera kring vad Majken är och gör nu när hon befinner sig i himlen. Eller om hon nu är i himlen? Framför allt älskar jag hur Nils kan samtala med kompisen Alvar. Framför allt älskar jag deras lilla dialog från sidan 35.

Dagen därpå berättar Nils för Alvar om Pärlan. Att hon är död nu och ligger i en liten ask i frysen.
- Vad sorgligt, säger Alvar.
- Ja, säger Nils. Och vi ska begrava henne hos Majken.
- Får jag följa med? undrar Alvar.
- Om du vill, men du har väl aldrig varit på Majkens grav?
- Nej, men jag har varit på en djurpark och sett lejon, säger Alvar.
-Wow, säger Nils.

Svårare behöver det inte vara för barn och det är så skönt att det lyfts fram i den här boken. Jag vill faktiskt varmt rekommendera boken för alla som någon gång läser för sina barn. Ja den väcker frågor, men det är frågor som är viktiga att prata om. Det måste ju nödvändigtvis inte handla om just syskon som är döda. Alla barn kommer någon gång fram till att man dör och för vissa är det en väldigt omvälvande tid. Då är det bra att ha litteratur att tillgå, Skriv upp denna på listan över böcker att läsa och samtala om då.

Tack till författaren som kontaktade mig och frågade om jag ville läsa och tack till Idus förlag som skickade hem boken till mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar