2016-11-19

Vardagsliv: Godistomte

Det är så att vissa loppisfynd blir man helt enkelt gladare för än andra. Mycket gladare. Fynd som man faktiskt skulle kunna betala hur mycket som helst för.


Den här raggiga tomten är mitt/mammas bästa fynd någonsin. Ni kanske tycker det låter väldigt lustigt och jag är den första att hålla med om att den ser inte mycket ur för världen men nu ska jag berätta en historia för er. 

Ungefär när jag var 2-3 år gammal och hade namnsdag - kanske var det till och med Elisabethdagen precis som idag - så fick jag en porslinstomte av mammas moster i paket. En tomte som höll en säck framför sig som passade utmärkt till att varje julafton få några godisbitar i. En av julaftonsmorgonens höjdpunkter för det är ju bara på påsk och jul man får äta godis på morgonen. 

När jag var 14-15 år så hade vi en kattunge. Kattungar är ju som alla vet ganska så vilda och klättriga av sig och en julduk är det ultimata att sätta klorna i. Sen råkade det ju vara så att just på julduken stod det en ganska ruggig och väl använd porslinstomte. Ja - resten kan ni förmodligen lista ut själva. Som jag grät över de där porlsinsskärvorna. Med en tonårings hela känsloregister.

Sen dess har jag letat och letat och letat. Nu typ femton år senare när jag egentligen redan gett upp hoppet så stod den bara där. Det var ödet tror jag... För trots att den faktiskt är ganska så ful så grät jag nästan där på loppisen också. Över att jag nu äntligen har en sådan där tomte i min ägo igen. Och fråga mig för allt i världen inte vad det är som gör att jag älskar den så mycket men det gör jag. Och från och med den här julen kan mitt barn alltid få julgodis i den på julaftons morgon. Nåja - från nästa år eller nästa igen är väl mer logiskt. Men godis ska det finnas i den.

Sen blev det faktiskt ett eller annat bokfynd också. Det är ju inte direkt så att jag behöver fler böcker. Några klassiker blev det däremot.


Enda sedan i söndags när jag läste Körsbär i november av Maria Lang har jag velat läsa mer av henne. Visst har jag läst böcker av henne tidigare men just den boken var som man säger rätt bok vid rätt tillfälle. Så när jag sedan idag hittade en bok av Lang som jag inte har i bokhyllan blev jag väldigt glad.


Och så till barnkammarhyllan ytterligare två Pelle Svanslösböcker. Mest bara för att de är så jäkla söta och precis lagom stora. 

Jag köpte annat också men det var mest lite krimskrams och jag tror inte ni har så stort utbyte av. Knappt jag heller för att vara helt ärlig. Men det blev i alla fall en trevlig förmiddagsloppisrunda tillsammans med päronen. Sen att jag var precis slut efteråt hör inte till saken.



4 kommentarer:

  1. Vad mysigt att hitta en tomte som kunde göra dig så glad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen en speciell känsla.

      Radera
  2. Men så fint att du hittade tomten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är supernöjd för att uttrycka det fint.

      Radera