2016-11-08

Veckans utmaning: Vanmakt och makt

Harry Potter quotes:

Jag gillar att läsa om makt i olika former. Men allt handlar väl mer eller mindre om makt, eller vad säger ni? Jag tänker idag i veckans utmaning med Kulturkollo i alla fall kolla in lite närmare på det här med makt i mina absoluta favoritböcker. För man säga vad man vill - men i stort sett hela serien om Harry Potter handlar om makt och maktbalanser och framför allt att kunskap är makt.

Tipsa oss om en film eller bok där en människa med makt berättar sin historia, blir ifrågasatt eller kanske hyllad. Nutida eller historisk, fakta eller fiktion, valet är ditt.

Det riktigt stora maktspelet börjar egentligen inte förrän i femte boken - Harry Potter och Fenixorden. Nu blir komponenterna många. Voldemort är givetvis en maktfaktor att räkna med, även om han till viss del är lite i skymundan, bidar sin tid så att säga. Trolldomsministeriet med all sin makt gör allt för att misskreditera dem som vet sanningen och Delores Umbridge tillsätts som lärare, inkvistor och även senare rektor. Hon utnyttjar sin makt på det mest fruktansvärda sätt och det är lätt att känna igen henne i olika samhällskomponenter som finns i vårt samhälle. Sen är det givetvis professor Dumbledore - han som är den störste trollkarlen av sin tid. Han fortsätter kämpa trots att han gång på gång får se sin makt minskas från en mängd olika håll. Mitt i alltihopa befinner sig givetvis Harry och man kan väl minst sagt säga att han känner vanmakt när han inte blir trodd på, och när alla försöker smutskasta honom. Trots det så står han fast vid sin kunskap och tillsammans med sina vänner försöker han ta sin makt på alla sätt han kan, bland annat genom att skapa Dumbledore's army. Ja ni ser själv. Makt är en genomgripande tema i just den här boken och då har jag ändå bara nosat på ytan.


6 kommentarer:

  1. Jamenvisst, maktkamp är ju bara förnamnet. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Det är nog min favorit i serien, även om den är väldigt tjock

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den också väldigt mycket. Absolut en av favoriterna som jag ser tillbaka till med hatkärlek - mest för att jag avskyr Umbridge så mycket.

      Radera
  3. Mycket kretsar verkligen kring makt i Potterböckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör det verkligen. En enda lång och bra maktkamp.... :P

      Radera