2016-11-15

Veckans utmaning: Ett stort mysterium

Leonardo Da Vinci's Vitruvian Man Explained - I’m sure you have seen Leonardo da Vinci’s Vitruvian Man before; it´s one of the images most reproduced in academic books, movies, art and parodies. But what is it that makes it so special?:

Varje dag känns nu mera längre och längre och helt ärligt ganska så meningslösa. Jag är rastlös och får absolut ingenting gjort. Jag bara går och väntar... Det är kanske inte sådär värst konstigt med tanke på att det bara är två veckor kvar till beräknat förlossningsdatum nu.
Men nu tänkte jag i alla fall försöka mig på att delta i Veckans utmaning hos Kulturkollo för det är ju i alla fall ett väldigt roligt tema de har denna veckan. Om jag kan få till ett vettigt svar vet jag däremot inte.

Vilket är ditt favoritmysterium, verkligt eller fiktivt, och vem löste det - om det över huvud taget blev löst....? 

Oj vad svårt. Jag tror helt ärligt inte att jag har ett favoritmysterium. Verkliga mysterier intresserar mig tyvärr inte alls så länge de inte har mer religion och mytologi att göra och jag kan inte komma på något som har det. Men det leder mig in på det fiktiva mysteriet som utspelar sig i Da Vinci-koden av Dan Brown. Just det här faktumet med hur Jesus levde sitt liv och troligheten i att han faktiskt levde i någon form av parförhållande. Att Jesus har funnits - just där finns det ingenting att diskutera för det är ett bevisat faktum. Om han sen mot förmodan skulle vara Guds son eller helt enkelt bara en människa som var väldigt duktig på att tala för sin sak och sin tro, det kan vi inte bevisa. Och det är inte där i mysteriet är som intressantast för min del. Sådana här frågor intresserar mig helt klart och helt klart är också att vi förmodligen aldrig någonsin kommer få en lösning på det hela. Och det är kanske just därför som det är ett mysterium som fortsätter locka människor på väldigt olika sätt fortfarande - sådär 2000 år senare.
Och medans jag ändå är i gång och eftersom min första mening i svaret var att jag inte hade ett favoritmysterium så kan jag ju nämna ett till som jag gillar väldigt mycket, eller i alla fall en typ av mysterium som lockar. Har ni sett filmerna National Treasure med Nicolas Cage. Där har vi mysterier precis i min smak. Ett äventyr med historiska anspelningar, om skatter som legat gömda i hundratals år. Ja sådant gillar jag... Kanske till och med skulle lägga mig i soffan och titta på en av filmerna - igen. Eller så kanske jag ska fortsätta läsa Springfloden för det är ju också ett mysterium, ett som jag ännu inte riktigt kommit in i.

Oj vilket vimsigt svar det blev den här veckan... men ni får stå ut. Jag skyller på hormonerna och att jag nu när jag "bara" går hemma inte direkt använder de grå - som min favorit detektiv skulle säga.

4 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig, det är något särskilt med de urgamla mysterierna - de som människor försökt lösa och debatterat i hundratals och tusentals år. Där finns alla de rätta ingredienserna :-)

    Och kämpa på med de här två veckorna, jag minns hur oerhört segt det var mot slutet, men jag kan trösta med att känslan är som bortblåst sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen något speciellt med de olösliga mysterierna. Extra spännande att de förmodligen aldrig kommer få en lösning.

      Tack för stöttandet... det är bara att bita ihop och som du säger... det lär var glömt sen.

      Radera
  2. Just sådan mysterier gillar jag med, National treasure film har jag också sett och gillat, och det finns ju liknande sådana mysterier om man tex ska prata om acitonfilmer (men då kanske det är actionen som tar över, fast tror inte det för mystiken finns ju där) de jag tänkte på nu är Indiana Jones och Tomnbe rider (med Angelina Jolie)etc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst finns det massor av filmer inom genren men som du skriver, lite lagom med action är bäst.

      Radera