2015-03-14

Att lyssna långsamt

Snart är det dags för femte säsongen av Game of Thrones. Hur mycket jag längtar går nog knappt att beskriva för jag älskar den serien.

Men så kommer vi till böckerna. För många år sedan (typ 3) så läste jag första boken. Sen blev resten stående i bokhylla i väntan på mig. Så i höstas fick jag ett ryck och började istället lyssna på bok nummer två. Det var en väldigt angenäm upplevelse på många sätt och vis och jag trivdes med den. Så i slutet av december var det dags för bok tre. Tre månader senare är jag fortfarande på bok tre och det känns som om jag fortfarande inte närmar mig slutet. Nu är det inte så att det på något sätt är dåligt - inte alls. Men varför går det så förebaskat sakta. Okej - jag går inte riktigt lika frekvent som jag gjorde i början av vintern (jag springer istället och då krävs det musik) men ändå. Det känns som om boken är 3000 sidor lång ungefär och jag hinner glömma mellan gångerna jag lyssnar. Samtidigt är ju historien i sig väldigt långsam och det hjälper ju inte direkt till. Det måste helt enkelt bli bättring nu. Varje gång jag får lite tid över ska jag ta och lyssna, och sen kanske jag faktiskt ska göra så att jag läser bok fyra. För läsandet går betydligt fortare än lyssnandet.

Game of Thrones (2011) Poster

6 kommentarer:

  1. Tycker att det var riktigt svårt att ta mig igenom bok fyra, mycket eftersom jag så gärna ville ha den utläst också!! Kämpa på, dom är ju riktigt bra trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är de ju definitivt. Jag har verkligen bestämt mig nu för att lyssna färdigt på dem. Det känns lagom att hinna bli färdig innan nästa säsong på tv drar igång.

      Radera
  2. Ja kikar också på tv-serien, men jag ser den när den kommer ut på dvd/blu-ray så jag har nyss köpt säsong 4. Däremot så har jag bara läst bok ett och sedan har resten blivit stående även hos mig. Vill dock läsa alla någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bär ju lite emot att plocka upp dem för att läsa. De är ju inte direkt små. Men så småningom ska alla bli lästa/lyssnade på.

      Radera
  3. Jag har lyssnat ett tag på första boken. Lyssnar innan jag somnar men det funkar inte eftersom jag bara somnar hela tiden. Jag har lagt ner detta konceptet och väntar helt enkelt på nästa säsong som kommer i april. Böcker får vänta ett tag till.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnar i vanliga fall när jag håller på med hushållssysslor som tvätt och städ eller när jag är ute och går. Jag gillar att lyssna på ljudböcker och har alltid gjort men just dessa är långsamma. Det kan ha att göra med att det skiftar så mycket bland karaktärerna.

      Radera