2015-03-16

Tematrio - Vilja-läsa böcker

Nu känner jag att det var väldigt länge sedan jag deltog i en av Lyrans tematriosar. Men eftersom det var ett väldigt lätt ämne denna veckan så tänkte jag att jag helt enkelt inte hade några ursäkter för att inte delta.

Berätta om tre böcker ni skulle vilja läsa!

1. Det sista imperiet av Brandon Sanderson. Längtan efter denna boken är så stor så stor, förmodligen den bok jag har sett mest fram emot på länge. Snart så släpps den också och då ska den läsas....

2. Alltså det är nästan så att jag skäms när jag skriver Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Det är helt sjukt att den fortfarande står oläst i min bokhylla med tanke på hur mycket jag älskar författaren i fråga. Men tillfället har inte riktigt varit det rätta ännu. Men jag lovar att snart så ska jag läsa den.

3. The Secret Garden av Francis Hodgson Burnett. Jag fick ju hem denna i ett fint bokpaket av Elina för ett tag sedan och sa att jag skulle läsa den så snabbt jag kunde. Ännu har inte riktigt tiden funnits till för den, för som vanligt kommer det en massa emellan. Fast vill-läsa-känslan är stor och jag tror verkligen att det är en klassiker för mig.

18 kommentarer:

  1. Har inte heller läst Britt-Marie och tog tid innan jag läste Ove också men den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ove läste jag strax innan den gavs ut och vet sällan om jag blivit så positivt överraskad av en bok och blivit så tokförälskad. Så det är synd och skam att jag inte läst Britt-Marie än.

      Radera
  2. "The secret garden" (dock på svenska) läste jag hundrafyrtioelva gånger som barn. Nu när jag läst om den som vuxen har jag mest fastnat för alla intressanta aspekter av rasism, klasskillnader, genusperspektiv. Då, när jag var liten, slukade jag den utan förbehåll och bara njöt av den underbara sagan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju hur bra som helst. Längtar efter att få läsa den.

      Radera
  3. Jag har överhuvudtaget inte läst något av Backman och har faktiskt inte ens varit sugen. Men så vann jag Britt-Marie i en utlottning så nu ska det väl ske så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bara måste läsa något av han. En underbar författare.

      Radera
  4. Britt-Marie var här är så himla bra.

    SvaraRadera
  5. Jag läste faktiskt Britt-Marie var här förra veckan och jag tyckte om den. Tyvärr har jag inte läst En man som heter Ove än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut att du ska ta och läsa Ove. Den är så bra, så bra.

      Radera
  6. The Secret Garden är verkligen en klassiker - minns att jag gillade den jättemycket!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst någon av dessa! Jag är inte alls lika förtjust i Backman som de flesta andra, jag tycker han är för babblig och sentimental...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv älskar jag ju Backman, men det är tur att inte precis alla tycker lika dant.

      Radera
  8. Både Sanderson och Backman längtar jag också efter att hinna läsa. Den sista står faktiskt i min hylla, på svenska då. Den ingår i en av de där fina boxarna som kom för några år sedan, men ännu har jag inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanderson tillhör förmodligen den bok jag längtat mest efter hela året. I alla fall känns det så.

      Radera