2015-03-24

Top Ten Tuesday


Denna tisdagen ska vi ägna oss åt barndomsfavoriter i Top Ten Tuesday. Närmare bestämt barnböcker som vi gärna skulle stifta bekantskap med igen. Som vanlig är det The Broke and the Bookish som värdar för detta trevliga event.

1. Agnes Cecilia av Maria Gripe.
2. Hobbiten av J.R.R Tolkien
3. Kitty Drew av Carolyne Keene
4. Tvillingarna i Sweet Vally High av Francine Pascal
5. Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
6. Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren
7. Mio min Mio av Astrid Lindgren
8. Kulla Gulla av Martha Sandwall-Bergström

Nu undrar ni kanske varför en viss Harry Potter inte finns med på listan, men faktum är att jag faktiskt var vuxen när jag läste böckerna för första gången - eller i alla fall 17-18 år. I övrigt kan jag inte komma på ytterligare någon titel. Det finns säkert flera men jag skyller på mitt dunkande huvud att listan blev så kort.

8 kommentarer:

  1. Kitty hade varit lite kul att läsa om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, undrar om man tycker det är lika bra idag som man tyckte då. Jag älskade böckerna om Kitty. Ska nog ta och leta reda på några böcker för att se hur de är.

      Radera
  2. Oj, har inte läst en enda av de här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Men jag vill läsa dem igen, nu mer än innan eftersom jag uppenbarligen fick ihop en lista. Det är konstigt vad listor kan göra.

      Radera
  3. Bara bra böcker på listan :) Var också vuxen när HP kom, även Hobbiten lästes som vuxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Hobbiten som vuxen men jag kommer mest ihåg när vår lärare läste den högt för oss på mellanstadiet.

      Radera
  4. Agnes Cecilia (och egentligen alla andra böcker av Maria Gripe också) skulle jag gärna ha velat läsa om. Fantastiska böcker allihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har läst någon mer bok av Maria Gripe men det är just Agnes Cecilia som jag kommer ihåg. Men jag har Tordyvlen flyger i skymningen stående här hemma och känner att jag nog vill läsa den.

      Radera