2015-03-07

Loppis hände

Idag skyller jag på min far. Det är nästan så jag blir lite arg, på låtsas. Men pappa ringde mig och undrade om jag inte skulle åka med på loppis och för mig är ju inte det direkt något svårt val så jag hängde med med intentionerna att inte kolla på bokavdelningen. Fast vad hjälpte det. Jag hann knappt in förrän pappa kom med en vacker liten hög böcker till mig och undrade om jag inte behövde dessa. Det ville sig inte bättre att världens bästa loppis hade fått in massor av gamla klassiker som det bara var att välja och vraka mellan. Jag nöjde mig med åtta, jag lovar, det hade kunnat bli fler. Men klassiker är ju i alla fall tidlösa och jag vill så gärna hitta tiden att verkligen läsa alla vackra böcker som står i finbokhyllan.

Dessa köpte jag:


  • Sömnlös av Vilhelm Moberg
  • Mor gifter sig av Moa Martinsson
  • Farväl till vapen av Ernest Hemmingway
  • Kameliadamen av Alexander Dumas
  • På västfronten intet nytt av E.M Remarque
  • Medan staden sover av Per Anders Fogelström
  • Soldat med brutet gevär av Vilhelm Moberg
  • Härifrån till evigheten av James Jones
Nu ska det bli spännande att se när dessa blir lästa. Men klassiker är tidlösa och tid att läsa dem kommer. Om det så är idag eller 2027.

10 kommentarer:

  1. Miljövänligaste sättet att införskaffa böcker på :) Du har gjort jorden en stor tjänst ;) Heja pappor, loppisar och bra litteratur som håller till 2027 - minst!

    SvaraRadera
  2. Loppisar är ju riktiga guldgruvor! Tyvärr betyder det också att man oftast släpar hem en hel massa böcker - men klassiker är aldrig fel, det finns ju inget bäst-före-datum på böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har nästan inte ens dåligt samvete för att jag köper klassiker. De kan stå där i hyllan hur länge som helst utan att bli oaktuella

      Radera
  3. Svar
    1. Det tyckte jag med. Sammanlagt gav jag 60 kronor.

      Radera
  4. Jag köper i stort sett bara böcker från loppis/second hand - hittar alltid massvis med fynd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag också väldigt ofta och visst kan man hitta riktiga fynd. Det är så roligt med loppisar.

      Radera
  5. Älskar ryggarna på farväl till vapnen och härifrån till evigheten, så fina :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. De är grymt snygga. Alla böckerna är faktiskt ganska snygga om jag får säga det själv.

      Radera