2015-03-23

Tematrio: Huvudstäder

Denna veckan är det dags att åka ut och resa. Vi ska besöka huvudstäder i Lyrans tematrio och det är ju alltid lite mysigt. Jag tycker om att läsa om stora städer.

1. Prag är en stad jag blev lite extra nyfiken på i och med jag läste Mörk ängel av Laini Taylor. Oj så mycket jag skulle vilja resa dit nu. Verkar vara en hur mysig stad som helst.

2. En gång har jag varit i London i verkliga livet. Med hjälp av böckerna har jag varit där oräkneliga gånger. Ett lite annorlunda London får vi möta i Själlös av Gail Carrigher, ett speampunkt inspirerat med varmpyrer och varulvar.

3. Lite extra klappar mitt hjärta för Rom, utan att jag har fått vara där. Dit vill jag och det känns som om jag redan borde hitta där för med hjälp av Robert Langdon och Dan Brown har jag fått gå på ängeljakt genom staden. Boken jag pratar om är givetvis Änglar och Demoner - Browns bästa bok enligt mig.

Kom inte längre än till Europa, men vad gör väl det när det finns så fantastiskt mycket vackert att se och upptäcka här. Förresten har jag faktiskt inte så mycket emot att läsa om vår egen huvudstad också, en stad som jag har varit i på tok för lite.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Mycket rolig och jag måste verkligen ta tag i och läsa fjärde delen snart.

      Radera
  2. Har läst både Laini Taylor och Gail Carriger och tyckte väldigt mycket om bådas böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra böcker tycker i alla fall jag. Riktiga fullpoängare för mig.

      Radera
  3. inget fel på Sverige och Europa alls. Prag, London, Rom - fina resmål; kul att läsa om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt roliga resemål. Sen hoppas jag bara att jag någon gång kan få ut och resa i verkliga livet också.

      Radera
  4. Gillar också Änglar och demoner bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur många gånger jag har läst den boken. Perfekt bok att lyssna till.

      Radera
  5. Gillar också Änglar och demoner, även om det väl är den boken som är orsak till att konspirationsstollar på fullt allvar tror att Illuminati existerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja må så vara. En del människor klarar inte av att ta något för fiktion. Jag älskar hur som helst den boken.

      Radera
  6. Rom skulle jag verkligen vilja besöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vill jag också. Alla andra i min familj har varit där så avundsjukan är ganska så stor.

      Radera
  7. Rom är fint, ruiner och grejer precis överallt! Men förskräcklig trafik. Om Änglar och demoner hade varit lite mer realistisk hade Professor Langdon blivit överkörd av en vespa redan i första kapitlet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... Det stämmer säkert. Men vilken tråkig bok det hade blivit då. Men kanske om man ska göra en parodi på filmen (som för övrigt är urusel).

      Radera
  8. Änglar och demoner är verkligen toppenbra. Bäst i serien om Langdon. Själlös står så snällt och väntar i min bokhylla:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska ta och läsa Själlös för den är riktigt bra. Änglar och demoner kräver nog snart en omlyssning känner jag.

      Radera
  9. Själv kom jag inte längre än till Norden :) Tänkte först ha med Änglar och demoner, men insåg sedan att jag kunde få en nordisk trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut inte fel med norden heller. Jag skulle vilja åka runt lite här i norden också, har bara varit i Stockholm och Köpenhamn.

      Radera
  10. Den första hade jag också med, missade dock Rom.

    SvaraRadera
  11. Carrigers böcker är ju bara för underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har älskat de tre första och måste se till att läsa klart serien. Helt underbara!

      Radera
  12. Prag känns lite ovanligt, måste kolla upp boken som utspelar sig där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag också sagt innan jag läst boken, men jag blev helt såld och vill så väldigt gärna åka dit.

      Radera
  13. Tre fina titlar! Jag hade gärna besökt alla dessa städer! Helst då som det är i bokform =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som det är i bokform är aldrig fel, men ibland kan verkligheten överträffa böckerna.

      Radera