2015-03-30

Teamtrio: Påsk ( i alla former )

Veckans tematrio hos Lyran är inte helt enkel att besvara men med lite fantasi så ska jag nog komma på tre filmer och böcker.

Berätta om tre filmer, böcker, godissorter, traditioner ni på något sätt förknippar med påsken!

1. I filmerna om Lotta på Bråkmakaregatan ska det givetvis firas påsk. Men det är inte helt lätt för påskharen att införskaffa något godis så godisaffärsägaren ska flytta tillbaka till sitt hemland. Men smart som Lotta är så lyckas ju hos införskaffa hans sista godis, i form av chokladtomtar. Det är en trevlig syn resten av familjen får se när de ska ut och leta påskägg.

2. Ni vet på julafton när man ser på Kalle Anka så är vi givetvis på besök i Tomtens verkstad. Vad som inte är fullt så känt är att man till påsk kan göra ett besök hos påskhararna. De målar ägg ungefär på samma sätt som tomtenissarna målar schackbräden och jag tycker att det är en himla söt liten film.



3. Att resa till Blåkulla hör givetvis påsken till. Vad behöver man då - jo givetvis en kvast. En som är väldigt duktig på det här med att flyga på kvast är givetvis Harry Potter, Sen är han ju dessutom bästa vän med en väldigt duktig häxa så påskrefernserna är många. Tänk vad bra Harry är som kan komma på besök i allt jag skriver om på den här bloggen.

29 kommentarer:

  1. Å, den Disneyfilmen har jag aldrig sett förut. Tack!!!

    SvaraRadera
  2. okänd film. ständigt denne Harry Potter! jag måste läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du måste läsa Harry Potter. Han är bäst :)

      Radera
  3. Svar
    1. Ja visst är den. Jag gillar den mycket.

      Radera
  4. ÅÅH FILMEN! Jag har hittat en ny påsktradition nu :D Tack!!

    SvaraRadera
  5. Om det kom påskkäringar klädda som HarryPotter till min dörr skulle jag definitivt ge dem godis!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar den där filmen om påskhararna! Sonen har den på nån dvd och jag har sett den MÅNGA gånger :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den också på någon samlingsdvd och jag tycker att den är ursöt.

      Radera
  7. Svar
    1. Sån färg till påskäggen får jag köpa :)

      Radera
    2. Visst hade det varit himla smidigt med sådan färg. Då hade till och med jag målat ägg i mängder.

      Radera
  8. Älskar när Lotta fixar godis :) Och gran på julen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. De är fantastiska :)

      Radera
  9. Synd att inte påskhare-filmen haft lika stort genomslag som tomteverkstaden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för det hade väl varit ypperligt att visa till påsk på tv tillsammans med Jesus på korset. Godis och ägg är väl anledningen till att vi firar påsk :)

      Radera
  10. Väldigt söt liten film. Det var första gången jag såg den, jag har inte vetat om den tidigare. Likt tomteverkstan man ser på julafton så gillar jag deras färger. Sådana skulle finnas på riktigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana färger tror jag att jag ska försöka uppfinna, för då kan man nog bli miljonär.

      Radera
  11. Vilken söt liten film :) Det var duktiga höns att värpa ägg, men det måste de väl nu till påsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lika bra hönorna sätter fart så vi får våra ägg till påsk :) Men jag håller med dig. De är ursöta.

      Radera
  12. Jamen det var väl en riktigt rar liten påskfilm! Tack för titten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket söt. Måste ses till påsk liksom....

      Radera
  13. En så söt film! Helt okänd för mig men den sparas till nästa påsk! Harry Potter får jag nog tag i snart, har ju läst de två första böckerna nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är verkligen hur söt som helst :)

      Radera