2015-03-26

Lycke av Mikaela Bley



Den åttaåriga flickan Lycke är en dag plötsligt försvunnen. Kriminaljournalisten Ellen Tamm på TV4 dras in i försvinnandet. För Ellen blir det väldigt viktigt att hitta flickan samtidigt som hon dras in i sitt egna förflutna. 


Egentligen räcker det att veta detta om historien, för det är själva grundstommen. Sen förekommer det några få sidospår men för det mesta är detta en historia som är rakt på sak. Den handlar om Ellens letande efter Lycke och om Ellens demoner. Jag tycker det är bra. Oftast är det så mycket runt omkring huvudpersonen i en deckare och det är det väl egentligen här med men allt känns relevant för historien. Jag gillar boken.
Den har också ett väldigt skönt tempo, sidorna bokstavligen flyger förbi. De 350 sidorna läser jag ut på enbart några timmar och det tillhör inte vanligheterna. Mitt intresse för historien hålls också hela tiden vid liv och jag blir aldrig uttråkad eller känner att jag behöver ta en paus. Hade det inte varit för att jag var tvungen att stiga upp i morse för att gå till jobbet så hade jag läst ut boken i går kväll.
Det enda jag kan sakna lite i boken är ett större djup i Lyckes bakgrund. Det nämns och man får en förståelse för hur Lycke har det men jag skulle gärna ha fått lite mer. Jag tror att boken hade lyfts lite av det.
En mycket bra debut som lovar gott inför framtiden.

3 anledningar till varför Lycke är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Ellen är en udda huvudkaraktär för en vanlig deckare. Istället för kriminalare är hon reporter. Istället för tidningsreporter så jobbar hon på tv. Hon är ganska så dysfunktionell. Sen är hon överklass och det brukar kanske inte synas så mycket i deckare heller, i alla fall inte on-the-good-side. Jag gillar Ellen!

2. Tempot nämner jag ovan men det kan nämnas igen. Här har hon lyckats Mikaela Bley.

3. Det är hög spänning i boken. Det känns lite klyschig att säga det men jag känner för Lycke och jag sitter hela tiden och hoppas på att hon ska hittas och att det ska lösa sig på bästa sätt.

Lycke får 4/5 i betyg av mig.

Tack Lind & Co för recensionsexemplaret.

2 kommentarer:

  1. Ja, det gick snabbt att läsa och man tappade inte fokus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte. Helt otroligt fort gick det och det gillar jag.

      Radera