2015-03-15

En smakebit på søndag: Den unga Eliten


För tillfället är jag inne i ett väldigt skönt läsflyt. Den bok jag läser för tillfället bör bli utläst idag så jag kan sätta fart med nästa. Det är en skön känsla när böckerna avlöser sig i rasande fart. Men en smakbit ska jag bjuda på innan jag sätter fart med mitt läsande igen.

Smakbiten kommer från den splitter nya boken Den Unga Eliten av Marie Lu. Lite fantasy, lite antihjältar/superhjältar, en hel del mörker. Det känns som det här verkligen är min grej.

Smakbiten är hämtad från sida 56 när Adelina vår huvudkaraktär får reda på att hon har någon form av kraft inom sig.

Jag kan skapa illusioner. Jag kan framkalla bilder som inte finns på riktigt och jag kan få människor att tro att de är verkliga. En obehaglig känsla som startar i maggropen kryper upp mot hudytan. Du är ett monster, Adelina. Jag drar instinktivt handen över armen, som om jag försökte göra mig kvitt någonting smutsigt. Min far hade kämpat så hårt för att provocera fram någonting spdant här i mig. Nu finns det här. Och han är död.


Som vanligt kan ni hitta mer smakbitar via bloggen Flukten fra virkeligheten.

35 kommentarer:

  1. En annorlunda genre för mig. Min 16-åriga dotter skulle säkert älska den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag nog också. Den är nog dessutom också riktad till den ålderskategorin, men passar mig ändå.

      Radera
  2. Er det en ungdomsbok? Virker veldig spennende. Kos deg med søndagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att det ska vara en ungdomsbok men jag tycker att den fungerar utmärkt att läsa ändå.

      Radera
  3. Den här ska jag läsa snart! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Alltid trevlig med läsflyt. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevligt. Nu har jag dessutom avslutat denna och är redo att kasta mig över nästa bok.

      Radera
  5. Jeg finner så mange fine bøker jeg har lyst til å les på smakebiten og det gjør leselisten min veldig lang! Denne er en av dem som havner på leselisten! Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut faran med att titta runt på för många bloggar. Men måste säga att den här är riktigt bra så läs den absolut.
      Ha du också en riktigt fin söndag.

      Radera
  6. Denne smakebiten fikk jeg litt grøss på ryggen av ;) Herlig med god leseflyt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sådan historia som kanske inte direkt kryper i en men som definitivt är väldigt mörk. Och visst är det skönt med läsflyt, nu ska jag påbörja nästa bok.

      Radera
  7. Har läst Legend-serien av Marie Lu, vilken jag tycker om. Är jättesugen på att läsa även denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu efter att ha läst denna är jag definitivt sugen på att läsa Legend-serien även om denna är mer min genre.

      Radera
  8. Marie Lu är en författare som ofta syns på bokbloggar. Har inte läst något av henne, men varje gång jag ser hennes namn så blir jag mer och mer nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade heller inte läst något av henne tidigare, men hon lockar definitivt till mer läsning.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  10. Takk for smakebiten! Høres ut som en spennende ungdomsbok! Forfatteren har jeg nå hørt om, så denne boken må noteres. Takk for tips! Herlig å få flere gode lese tips når man er innom å titter på en smakebit! Kos deg på denne søndag! :-)

    SvaraRadera
  11. Härligt med läsflyt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Vad härligt det låter med läsflyt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt underbart! Att med relativt gott samvete bara läsa och läsa. Det är precis vad jag behövde just nu.

      Radera
  13. Den verkar spännande - den ska jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra. Riktigt bra ungdomsfantasy.

      Radera
  14. Kanske inte direkt min genre, men tack för smakebiten ändå. Kul att se så många olika typer av böcker det finns. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst finns det. Det finns verkligen något för alla smaker.

      Radera