2015-03-08

Falling Kingdoms av Morgan Rhodes



Allt börjar med att en pojke blir mördad. Detta väcker oroligheter i de tre länderna och fyra olika människors öden börjar vävas samman. Det är elementmagi som börjar väckas till liv, och väktarna vaktar dem, det handlar om arvsföljd och det handlar om revolution.




Tyvärr så har nu denna boken legat länge bredvid min dator utan att bli recenserad, så tyvärr har även min överdrivet bra kom-ihåg-förmåga (hahaha) börjat drabbas av vissa luckor men ett kan jag i alla fall säga er. Det här är bra! Boken innehåller det mesta jag vill ha ut av en bok, till och med en karta, samtidigt som det är ett bra driv i historien och många karaktärer att bry sig om. Jag kanske inte tokälskar alla karaktärer och vissa av dem är inte alls speciellt trevliga, men tillsammans skapar de en bra utgångspunkt som jag tror kan leda till en riktigt bra historia. För visst märks det i mångt och mycket att det är en upptackt, och visst kan jag känna att det i mångt och mycket märks att den är skriven för en lite yngre publik för den är ganska förenklad och snabb i vändningarna men jag tycker om det ändå. Jag ser med glädje fram emot att plocka upp nästa bok i historien, ska bara köpa den först. Jag har hört att det är tanken att detta ska bli en 6 böcker lång serie, 3 delar finns redan ute så jag har några böcker kvar att läsa ikapp i alla fall.

3 anledningar till varför Falling Kingdoms är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Det känns som om boken har en väl utarbetad tanke kring vart den är på väg och det gillar jag. Den är egentligen inte speciellt oförutsägbar, snarare tvärt om, men det gör mig inte så där värst mycket.

2. Bra karaktärsregister. Det är komplexa karaktärer och det gillar jag.

3. Jag kan ana hur magin kommer att fungera och det är magi jag tycker om. Jag gillar när de fyra elementen är inblandade i magi för det kan bli riktigt häftigt. Hoppas bara att författaren lever upp till de löften jag tror mig ana.

Falling Kingdoms får 4+/5 i betyg av mig.

Resterade böcker i serien är hittills: Rebel Spring och Gathering Darkness.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar