2015-03-19

Om mig: inför ett grönt paket


Nu närmar det sig tidpunkten då jag ska få reda på vem jag ska vara hemlig bokvän åt och det ska bli så himla roligt!
Som en förberedelse så ska jag passa på att svara på några frågor som Boklusen har sammanställt för att min hemliga bokvän lite lättare ska kunna göra ett bra paket till mig. Det är väl helt enkelt bara att köra igång...

1. Vilken genre håller du dig helst till när du läser?
Jag läser ganska så brett, allt från romaner (främst historiska sådana), deckare, ungdomböcker, romance men kanske framför allt fantasy. Jag älskar böcker som inte har för mycket anknytning till verkligheten. Läsningen är en verklighetsflykt för mig. Extra bra blir det om drakar och magi finns med.

2. Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Älskar nog allra mest J.K Rowling och Fredrik Backman men där ägs alltihopa.Melina Marchetta är helt klart också en författare som jag har älskat allt jag läst av men där tror jag det finns några titlar kvar att utforska. Älskat Jellico Road och hennes fantasyserie Lumatere Chronicles. Francesca står dock fortfarande oläst i bokhyllan. Sen finns det givetvis fler författare men det står ganska så still i huvudet på den punkten.

3. Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag har inga som helst problem med att läsa på engelska också, men ungefär där slutar mina språkkunskaper.

4. Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja jag lyssnar ganska så mycket på ljudböcker. Det gör jag via mobilen så jag antar att MP3 format är det som gäller.

5. Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Kan man säga de flesta. Jag är en samlare av stora mått, men extra roligt är det med böcker av Agatha Christie, Rowling, Maria Lang. Sen skulle jag vilja hitta gamla fina böcker av främst Moberg och Austen. Har några böcker av dem, men vill ha mer. Sen måste ju min mesta författare nämnas och det är Janet Evanovich som jag har oräkneliga böcker av. Saknar dok de två sista böckerna i hennes serie om Stephanie Plum.

6. Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall var?
På bloggen finns det listor med de böcker jag har läst sedan jag började blogga 2011 (även om den är lite dåligt uppdaterad just nu). Vad jag äger för böcker finns tyvärr inte nerskrivet någon stans men jag har tänkt att jag ska fixa det någon gång när jag får tid. Om det sker innan bokbytet är dock ganska så osäkert.

7. Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter...? Försök att berätta!)
Egentligen är det väl lite av varje och helt beroende på vilket läshumör jag är på. Jag vill oftast inte ha för verklighetstrogna böcker, även om jag läser det också ibland. Jag tycker om att läsa historiska romaner för då kan jag alltid lära mig något om en viss tidsepok och jag får fantisera om hur det var då. Fantasyn är samma sak med den, jag får förflytta mig in i min egen hjärna för det författaren skapar blir mitt personliga. Jag år fantisera ut roligare saker än vardagen hemma. Sen gör det aldrig något att få med lite romantik - jag är för himlastormande kärlek - men jag tycker inte om triangeldramer.

8. Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Det där med biografier och memoarer är verkligen inte min grej. Inte heller poesi även om jag skulle vilja lära mig njuta av poesi.  Sen är skräck verkligen inte någonting för mig. Även om jag gillar verklighetsflykt så blir skräcken fel för mig. Noveller går också bort!

9.  Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Nej jag tror inte det? Jag brukar våga prova ganska mycket och läser ganska så brett. Sen är det alltid roligt att bli introducerad för något helt nytt som man aldrig skulle få för sig att plocka upp annars.

10. Vad gör du helst på fritiden?
Läser!!! Sen försöker jag röra på mig några gånger i veckan. Egentligen tycker jag om att pyssla med inredningsdetaljer och är en flitig besökare av loppisar. Att iordningställa gamla saker är kul....

11. Samlar du på något?
Nej, förutom böcker då!

12. Favoritfärg?
Grön och kanske lite blå.

13. Tv-serier som du uppskattar?
Game of thrones, Once upon a time, Downton Abbey, Big Bang Theory, Sherlock, Vänner, Veronica Mars. Sen tittar jag tyvärr inte massor på tv-serier. Har helt enkelt inte tid. Glömde ju Antikrundan!

14. Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Jag vet ärligt talat inte när jag såg på en hel film sist. Kanske var sista delen av Hobbiten. Men jag tycker om romantiska komedier, kostymdramer, äventyrsfilmer och actionfilmer. Bäst kan nog möjligtvis vara Dirty Dancing eller Pretty Woman.

15. Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Jag är 30 år gammal och resonerar som så, har jag fortfarande inte lärt mig dricka kaffe, varför ska jag någon gång göra det. Utsätta sin kropp för den abstinensen. Men te däremot dricker jag för mycket av och då helst fruktiga, blommiga svarta teer.

16. Vilket slags godis tycker du bäst om?
Jag äter varken godis eller någon annan form av snacks! Möjligtvis popcorn. Sen handlar det inte om att jag inte gillar det. Det är en ren viktfråga.

17. Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket?
Nej jag tror inte det. Avsky är ett så starkt ord. Jag är en ganska så tacksam person av mig.

18. Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket?
Överraskningar. Jag älskar överraskningar och väl genomtänkta sådana framför allt.

19. Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Inga allergier och vad gäller födoämnesval så finns det inget att tillägga.

20. Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Oj, det finns det säkert men där kom överraskningsmomentet lite igen. Men lite ska jag väl kunna underlätta. Jag skulle bli väldigt glad över Crown of Midnight av Sarah J Maas, Scarlet av Merissa Meyer, böckerna av Charlaine Harris, kanske Legendserien av Marie Lu, Rebel Spring av Morgan Rhodes. Detta var ju jättesvårt och man ju lätt skriva en hur kång lista som helst. Men som sagt, jag gillar att bli överraskad.

21. Vilka böcker har du olästa i bokhyllan? Som du ogärna vill få dubbelt av...
Oj, ännu svårare. Det är ju klart att det inte är kul med dubbletter och det gäller ju nästan alla böcker (*host* dubbletternas drottning kan annars råka vara jag). Jag kan tyvärr inte skriva ner alla mina olästa böcker här för då får vi hålla på till nästa år.

Så då hoppas jag att min framtida bokvän kommer att ha en hum om hur de ska gå tillväga. Men jag vet ju av erfarenhet att det absolut är väldigt svårt att få ihop det.






4 kommentarer:

  1. Hmm... det här blir en del för mig att klura på...
    /Din hemliga bokvän

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa din lista! Den kommer säkert att uppskattas av din bokvän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag och framför allt att den ska hjälpa till lite.

      Radera