2015-03-25

Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin



Fikry är änkling och lever ett liv som i stort sett går ut på att försöka dricka ihjäl sig. Han driver sin lilla bokhandel på ön Alice Island på dagarna och skålar med sig själv till en portion micromat å kvällarna. Men så under ett sådant tillfälle blir han bestulen på ett väldigt dyrbart exemplar av Tamerline av E.A. Poe och då bestämmer han sig för att det aldrig mer är någon mening med att låsa dörren. Man kan väl säga att det är hans räddning. För en dag när han kommer hem sitter det en liten två-åring övergiven flicka i bokhandeln.


Livet enligt Fikry

Jag har länge varit sugen på att läsa den här boken, enda sedan jag först hörde talas om den, då under titlen The Storied life of A.J Fikry. Sen när jag såg att den skulle släppas på svenska så bestämde jag mig för att läsa den. Det ångrar jag inte. Detta är en alldeles underbar bok. På sitt korta sidantal lyckas den beröra mig på ett sätt som är helt otroligt. Historien handlar egentligen om hur livet kan bli genom medgångar och motgångar. Som jag skrev är boken väldigt kort och det vinner den definitivt på. Det är stora hopp i tidslinjen, men det gör absolut ingenting. För det handlar faktiskt inte om att veta varje liten detalj. Du får veta precis tillräckligt ändå. Det är en enkel historia och i enkelheten ligger det vackra. För hade jag bara fått använda ett enda ord till att beskriva den här boken så är det vacker. Sen är det i och för sig inget ord jag brukar triggas igång på, utan snarare tvärt om (t ex har jag inte sett filmen Så som i himlen för den har beskrivits som vacker) men det finns inget annat ord som kan ge historien rättvisa.

3 anledningar till varför Livet enligt Fikry är vär att krypa upp i fåtöljen med:

1. Författaren lyckas med att genom ett enkelt och vackert språk förmedla en underbar historia.

2. Karaktärerna känns otroligt mänskliga. Fikry är ganska så butter och speciell ändå väldigt lätt att tycka om. Sen består boken av ett gäng andra karaktärer också som även de är väldigt lätta att tycka om på olika sätt. Jag gillar till exempel Fikrys vän polisen väldigt, väligt mycket.

3. Kanske först och främst är det här en bok om kärleken till litteraturen. Varje början på ett kapitel beskriver handlingen i en novell och till och med jag som inte är så glad för just noveller blir sugen på att prova något.

Livet enligt Fikry får 5/5 i betyg av mig.

Tack bokförlaget Forum för recensionsexemlaret.

Boken finns att köpa hos Aldibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Visst var den underbar! Den har stannat kvar hos mig efter att jag läste den och det är ett gott betyg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! När man inte kan sluta tänka på en bok så är den bra.

      Radera
  2. Läste den på engelska förra året och verkligen älskade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att läsa om den på engelska. Har en känsla av att den om möjligt skulle kunna vara ännu bättre på originalspråk.

      Radera